Dansk FN-chef i Somalia: Vi bestikker de mange militser for at få maden frem: 25.000 kr. pr. lastbil

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Chefen for FNs Børnefond (UNICEFs) program i Somalia, danskeren Christian Balslev-Olesen sagde mandag aften åbent i udenrigsmagasinet Horisont på DR 1, at UNICEF betaler ca. 25.000 kr. i bestikkelse pr. lastbil til de talrige militser langs vejen, hvor maden til de mange nødstedte og sultende børn skal frem.

Da der er tale om mange hundrede lastbil-transporter på årsbasis indenfor en samlet nødhjælpsleverance, som Balslev-Olesen anslår til “tæt på en halv milliard kr. i 2009”, løber beløbene til at bestikke Somalias krigeriske og i flere tilfælde grusomme militser op i millioner samlet set.

– Hver gang vi skal passere en vejstrækning, skal vi erlægge betaling. Den transport, vi står med mad til her, skal passere 43 vejspærringer (road blocks) og de skal alle have noget for at lade os køre videre, sagde han til DRs udsendte reporter, Søren Bendixen, i Kenyas hovedstad Nairobi, hvor den danske FN-chef opholder sig det meste af tiden.

– Hvis vi ikke gør det, kan vi risikere, at 60.000 børn dør i næste måned. Derfor er vi flere gange nødt til at bestikke de her militser, som desværre nu i over 20 år har kontrolleret Somalia, anførte Balslev-Olesen.

– Vi er derhenne, hvor vi må erkende, at den store hjælp i sig selv er en del af problemet, og at den finansierer en del af det kaos, der hersker. Vi er ikke blot en del af løsningen, men også af problemet, sagde den åbenhjertige danske UNICEF-chef, der før han kom til Østafrika var generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp i 10 år frem til 1. februar 2002.

Netop en repræsentant for Folkekirkens Nødhjælp, seniorkonsulent Nils Carstensen, var i studiet efterpå sammen med generalsekretær i Dansk Røde Kors, Anders Ladekarl. Han kaldte UNICEFs fremgangsmåde for “lidt af et skråplan”. – Vi vil ikke glide så langt ud, vi vil nok sige stop inden, sagde den Afrika-kyndige Carstensen.

Ladekarl var ikke i tvivl: – Vi betaler ikke bestikkelse, for hvor stopper det så. Det var 25.000 kr. dennegang, næste gang er der måske 10 vejspærringer flere.