Dansk NGO ser syd for Kruså: Her er 61 millioner elever lockoutet

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

De seneste uger har danske skoleelever og deres forældre mærket, hvad det betyder, når lærerne mangler i skolen. For danske elever er det en helt ekstraordinær situation, men på verdensplan er 61 millioner børn lockoutet fra skolebænken. Og vel at mærke hver dag året rundt.

Det skyldes ikke overenskomstkonflikter, eller at eleverne har været frække, men derimod mangel på skoler og i særlig grad mangel på lærere, skriver solidaritets- og bistandsorganisationen IBIS i en pressemeddelelse onsdag.

I hele verden mangler der nemlig 1,7 millioner lærere.

Det viser en ny analyse, som IBIS og det danske Uddannelsesnetværk offentliggør i anledning af en global aktionsuge for uddannelse til alle, der afvikles af folkelige organisationer verden over lige nu (22.-26. april).

Analysen og aktionsugen har fokus på den globale lærermangel.

Aktionsdag med Helle Thorning udskudt

På grund af den aktuelle lærerlockout og akutte lærermangel i Danmark har IBIS udskudt de aktiviteter for elever og lærere, som skulle have fundet sted i aktionsugen i København, Aalborg og Aarhus, til sidst i maj.

F.eks. skulle IBIS torsdag i denne uge have været på Christiansborg Slotsplads med 1.000 elever og deres lærere for at fortælle statsministeren om lærermanglen i verden.

Nu er aktionsdagen med Helle Thorning-Schmidt (S) udskudt til torsdag d. 23. maj, hvor lockouten er slut. Hun har selv to skolesøgende børn.

Se også telegrammet
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/25-04-13/29-ngoer-vi-b-r-bist-verdens-lockoutede-skoleeleve

”Herhjemme har den danske lockout vist, at ingen skole kan fungere uden lærere”. siger Helle Gudmandsen fra IBIS, som er en af 29 organisationer i det danske Uddannelsesnetværk.

“Med det fornyede fokus på lærernes afgørende rolle i skolesystemet, håber vi, at den danske regering vil stå i spidsen for, at der bliver uddannet og ansat flere lærere, så alle børn kan komme i skole og få den gode uddannelse, de har krav på,” uddyber hun.

Ønsker flere penge fra Danida til uddannelse

I dag bruger Danmark kun omkring seks procent af sin samlede udviklingsbistand på uddannelse:

”Det er peanuts, når man ved, hvor stor betydning et godt uddannelsessystem har for et lands udvikling,” siger Helle Gudmandsen.

Hun er Uddannelsesnetværkets repræsentant i bestyrelsen for den globale kampagne GCE (Global Campaign for Education), som hvert år minder politikerne om, at de har lovet alle børn i verden, at de kan komme i en god skole senest i 2015.

IBIS arbejder netop for at skabe udvikling gennem uddannelse i såvel Afrika som Latinamerika, hedder det.

Yderligere oplysninger om konsekvenserne af den globale lærermangel, og hvad Danmark kan gøre for at få alle de 61 millioner lockoutede børn i skole hver dag hos:
Helle Gudmandsen, IBIS, tlf. 35 20 05 29 eller
mobil 20 86 00 84 og e-mail: [email protected]
Hanne Selnæs, presseansvarlig, IBIS,
tlf. 60 43 33 32 og e-mail: [email protected]