Dansk pædagogik på vej til børnehave i Kina

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

VIA University College, der er Danmarks største professionshøjskole, har netop underskrevet en kontrakt om eksport af dansk pædagogik til en børnehave i Kina, som åbner til efteråret

Aftalen er indgået med Golden Apple Golden Education Investment Co., der er en stor, privat aktør inden for blandt andet børnehave- og skoledrift i Kina. Golden Apple driver i dag 30 børnehaver i Chengdu i Vestkina.

Den nye aftale indebærer, at VIA University College skal medvirke til at udvikle en helt ny Golden Apple børnehave i Chengdu, som får plads til ca. 100 kinesiske børn, fremgår det af en pressemeddelelse onsdag.

Viborg kommune skal være med til at løse opgaven i Kina.

Baggrunden for aftalen mellem VIA og Golden Apple er, at der i Kina er en stor og stigende interesse for nordisk pædagogik.

Stadig flere kinesere efter-spørger således en pædagogik, hvor der er mere fokus på det individcentrerede samt på legende og kreativ pædagogik, end der er i traditionelle børnehaver i Kina.

Målgruppen for den kommende ’Danish Style Preschool’ i Chengdu er veluddannede og velstillede kinesere med ét barn, som ønsker noget anderledes, prestigefyldt og mindre disciplinært end normalt til deres barn.

Det er sandsynligt, at VIA og Viborg kommune fremover skal være med til at etablere endnu en ’Danish Style Preschool’ i Kina, og at Golden Apple efterfølgende vil åbne flere børnehaver i samme stil – altså inspireret af dansk pædagogik.

”Kineserne er især begejstrede for, at der i dansk pædagogik både ses på det enkelte barns unikke behov – og samtidig tages højde for gruppens dynamik og udvikling”, forklarer Peter Møller Pedersen, der er uddannelseschef for pædagoguddannelserne i VIA.

“I dansk pædagogik er der en god balance mellem individet og fællesskabet, hvilket er godt for børnenes sociale kompetencer og samarbejdsevner – noget, der især kan være brug for i et samfund som det kinesiske med mange enebørn. Samtidig står det skabende, det kreative, det musiske og det æstetiske stærkt i dansk pædagogik. Dét synes kineserne godt om,” uddyber han.