Danske penge til Verdensbank-transportprogram for Afrika

Redaktionen

Verdensbankens “Sub-Saharan Africa Transport Policy Programme” (SSATP) får et dansk bidrag på 10 mio. kr. i 4-års perioden 2004-2007.

Det overordnede mål er at bidrage til fattigdomsbekæmpelse ved at forbedre og udnytte transportnettet i Afrika syd for Sahara på bedre vis . Det umiddelbare formål er via støtte til Sub-Saharan Africa Transport Policy Programme (SSATP) at bistå de afrikanske lande med at løse overordnede transportpolitiske og -strukturelle problemer.

Verdensbankens transport-policy program for Afrika Syd for Sahara (SSATP) er det eneste transportprogram, som dækker hele Afrika syd for Sahara og blev lanceret i 1987 af Banken og FNs Økonomiske Kommission for Afrika.

Programmet koncentrerer sig om analyse, rådgivning og kapacitetsopbygning og omfatter ikke konkrete infrastruktur-investeringer. SSATP er et fagligt forum for udvikling, afprøvning og videndeling med henblik på at kunne effektivisere og reformere transportsektoren i Afrika syd for Sahara.

SSATP indgår hermed i et vigtigt samspil med erfaringer fra det bilaterale arbejde hos de medfinansierende donorer. SSATP’s arbejde har bidraget til sektorpolitikudviklingen i dansk bistandspolitik og i høj grad også for EU, som nu er blevet en stærk partner i SSATP.

I den kommende fase vil SSATP skifte fokus fra komponenter og projekter til en program-tilgang, hvor nationale transportpolitikker og strategier indarbejdes i medlemslandenes nationale strategier til fattigdomsbekæmpelse (PRSP). Hovedmålet bliver bekæmpelse af fattigdom i samspil med andre sektorer i overensstemmelse med danske prioriteter som angivet i ”En Verden i Forandring” og ”Handlingsplan for Aktiv Multilateralisme”.

Med udgangspunk i den danske transportsektorstrategi har det været en målsætning for dansk engagement i SSATP at udvide organisationens arbejdsområde til også at integrere transportsektorpolitik i nationale fattigdomsstrategier.

Under forberedelserne til den kommende fase har SSATP udvidet samarbejdet med NEPAD og afrikanske regionale økonomiske fællesskaber om samordning af strategier og politikker for transportsektoren, et samarbejde der planlægges udbygget 2004-7.

Transportsektoren har afgørende betydning for fattigdomsbekæmpelsen, fordi den er med til at skabe forudsætninger for udvikling i andre sektorer, herunder økonomisk udvikling, udvikling i landbrugssektoren, sundhedssektoren mv. Uden tilstrækkelig markedsadgang eller mobilitet vil Afrikas fattige forblive ude af stand til fuldt ud at nyde godt af forbedringer i uddannelse, sundhed eller andre sektorer. Reduktion af transportomkostninger indebærer desuden forbedrede muligheder for at tiltrække investeringer og konkurrere på verdensmarkedet.

Det internationale samfunds samlede bidrag til transportsektoren i Afrika Syd for Sahara udgør ca. 2 milliarder dollars om året, ca. halvdelen fra Verdensbankgruppen (IBRD og IDA) og EU (EDF), den anden halvdel fra bilaterale donorer og modtagerlandene selv.

På et donormøde i København i 2000 blev der med dansk støtte truffet beslutning om en ny ledelsesstruktur i SSATP, så de væsentligste partnere – Udviklingsbankerne, donorerne, medlemslandene og den afrikanske private sektor – nu er repræsenteret i den øverste ledelse.

På årsmødet i 2000 fremførte flere modtagerlande krav om justering af SSATP’s tilgang, der blev set som donorernes redskab til samordning drevet af udbud snarere end af efterspørgsel. Som opfølgning herpå er donorer og modtagerlande gennem møder i Washington og København blevet enige om en række vigtige principper for SSATP’s fremtidige arbejde.

Disse principper er afspejlet i den udviklingsplan for 2004-07, som SSATP’s nye ledelse fremlagde på årsmødet i Kigali i maj 2003. Fattigdomsbekæmpelse er hovedmålsætningen, og transportsektoren skal ses som bidragende til andre sektorer, der medvirker til landets udvikling, snarere end som en sektor i sig selv. På landeniveau justeres SSATP’s fokus mod sektorprogramstøtte og fattigdomsstrategier (PRSP).

På regionalt niveau indledtes et partnerskab med den Afrikanske Udviklingsbank (AfDB), der rådgiver NEPAD om infrastrukturprogrammer. Gennem dette partnerskab støtter SSATP de regionale økonomiske fællesskaber, der er udførende i forhold til NEPAD, og regional integration under Den Afrikanske Union. Efter ønske fra de afrikanske partnere har SSATP dermed fået en rolle i udviklingen af politikker og strategier på transportområdet i hele regionen.

På dansk foranledning blev samtlige aktører enige om en 3-årig overgangfase, 2001-2003, indtil den nye struktur er fuldt udviklet i udviklingsplanen for perioden 2004-7. Efter anmodning fra Verdensbanken sekunderede Danmark en TSA konsulent til SSATP i perioden 2001-3 for at styrke SSATP under overgangsfasen.

I udviklingsplanen for 2004- 07 lægges der op til en gradvis decentralisering af SSATPs bemanding fra Washington til regionale økonomiske fællesskaber. I forlængelse heraf etableres koordinationsfunktioner nationalt og regionalt med fokus på komplementaritet og håndtering af transportudvikling indenfor nationale fattigdomsstrategier og på tværs af nedenstående komponenter, der muligvis med tiden lægges sammen:

1. Vejvedligeholdelse
2. Transport i landområderne
3. Transport i byerne
4. Handel og transport (større transportkorridorer)

Hertil kommer, at SSATP skal arbejde tematisk omkring målsætninger, som medlemslandene prioriterer med udgangspunkt i fattigdomshensynet.

Det er sandsynligt, at dybere analyse af målsætninger for transportsektoren indenfor fattigdomsstrategien vil klargøre behov og medføre ændringer i prioriteter indenfor nationale transportstrategier og -politikker. Bl.a. åbnes mulighed for øget inddragelse af tværgående hensyn så som kønsaspektet og hiv/aids.

I perioden 2004-2007 vil Danmark arbejde for en videreopbygning af systemer for måling og overvågning af effekten af investeringer i vejsektoren. Indledende forsøg med opbygning af modeller for resultatmåling i 12-14 lande i Afrika syd for Sahara er direkte resultat af den danske indsats i SSATP.

Det danske bidrag til SSATP på 10 mio. kr. udgør ca. 6 procent af det samlede budget på 26 mio. dollars (169 mio. kr. v. kurs 6,5). Danmark har siden 1992 støttet SSATP med i alt ca. 2,8 mio. dollars .

På årsmødet i Kigali i maj 2003 gav Verdensbanken, EU, Storbritannien, Frankrig, Irland, Sverige, Østrig, Canada samt Den Islamiske Udviklingsbank tilsagn om at søge samarbejdet fortsat. EU har allerede godkendt støtte til SSATP på i alt 8 millioner euro og er dermed største donor. De bilaterale donorer ventes at støtte med omkring 1,6 mio. dollars hver.

Danmark vil være indstillet på at indgå med EU i fælles finansiering (”basket-funding”), forudsat at et flertal af øvrige donorer også deltager.

Risikoelementer
Der skønnes ikke at være væsentlige risici forbundet med bevillingen, men effekten afhænger af fortsat politisk vilje til udvikling af transportsektorstrategier og politikker, lydhørhed overfor SSATP’s synspunkter og nationale regeringer samt regionale økonomiske fællesskabers arbejde for harmonisering.

Sådan lyder formuleringen i projektdokumentet, som er at finde i sin helhed på Udenrigsministeriets hjemmeside
www.um.dk – hvorfra også dette stammer.

Hertil kommer, at de årlige overførsler af økonomiske midler først sker efter at donorerne har haft mulighed for at vurdere en statusrapport samt aktivitetsplaner for det kommende år.

Fremdriften i programmet vil yderligere blive fulgt gennem en større midtvejsgennemgang i 2005 og endelig en fuldstændig ekstern evaluering i første halvdel af 2007 med henblik på et eventuelt videre forløb fra 2008.

Hvorvidt programmets udviklingsmål bliver opfyldt vil afhænge af modtagerlandenes evne og vilje til at gennemføre de anbefalede reformer, herunder at indarbejde transportpolitikkerne i de nationale fattigdomsstrategier, samt af donorernes bestræbelser på at koordinere deres bistand.