Danske rådgivere bag stort hovedvejsprojekt i Tanzania

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Tanzania er et af verdens fattigste lande og gode transportforhold derfor afgørende for udviklingen.

Over de næste 3 år skal eksperter fra rådgiver-virksomheden Grontmij | Carl Bro bistå Tanzanias transportsektor med at forbedre en pæn bid af vejnettet samt en lufthavn.

Det skal styrke landets handelsmuligheder og lokalsamfundenes adgang til uddannelse og sundhedsydelser, skriver koncernen i en pressemeddelelse torsdag.

Grontmij | Carl Bro etablerer nu en projektstyringsenhed og skal assistere med asfaltering af 430 kilometer hovedveje på fastlandet og 35 kilometer landeveje på øen Pemba, som er en del af Zanzibar. Dertil skal lufthavnen på øen Mafia renoveres og opgraderes.

Lang vej endnu

Transportmulig-hederne i Tanzania er begrænsede. Hovedsageligt foregår transport ad landevej, suppleret med jernbane. Vejene er af begrænset kvalitet og kun et fåtal er asfalterede.

Men det skal der nu gøres noget ved. I alt skal Grontmij | Carl Bro hjælpe bygherren, som er Tanzanias regering, med at styre 8 entreprise-kontrakter og 5 rådgiverkontrakter som skal gennemføre projekterne.

– Generelt er det et stort problem, at så få veje er asfalterede, fordi grusvejene bliver ufremkommelige i regntiden. Ofte går der flere uger, før det bliver muligt at køre på vejene igen, forklarer teamleder Tonny Bæk fra Grontmij | Carl Bro i Tanzania, og uddyber:

– Kun godt 5.000 kilometer ud af Tanzanias totale vejnet på 85.000 kilometer er asfalteret – altså blot 6 procent. Kigger vi på hovedvejene er kun cirka halvdelen asfalteret. Til sammenligning kan vi kigge på Danmark, der arealmæssigt er 22 gange mindre end Tanzania. Herhjemme har vi et vejnet på 72.362 kilometer, altså næsten den samme længde, og vore veje er alle asfalterede.

– Det er altså sparsomt med fremkommeligheden i landet, og en udbygning af vejnettet er et godt sted at begynde, fordi det dermed også bliver lettere at udbygge anden infrastruktur såsom el- og vandnettet, anfører Bæk.

Bedre levevilkår

Arbejdet med at forbedre vejnettet i Tanzania er en del af et større projekt finansieret af Millennium Challenge Corporation (MCC), der er en bistandsorganisation under den amerikanske regering.

Formålet med projektet er at reducere fattigdom og stimulere den økonomiske vækst i Tanzania. Tanken er, at målrettede investeringer og udbygning af infrastrukturen inden for transport, energi og vand skal øge husstandsindkomsterne i landet.

– Det er et meget vigtigt projekt, fordi det er en afgørende betingelse for handelsmulighederne, at der kommer et bedre bindeled mellem befolkningen og de kommercielle centre i Tanzania. Vejene bliver nu anlagt, så de kan fungere hele året. På den måde ved bønderne, at de kan få deres varer til markedet, og derfor vil de begynde at producere overskud til salg. De vil også begynde at investere i afgrøder, der er vanskeligere at transportere såsom frugt og grønt – men som også giver en højere pris, siger projektdirektør Jan Lorange fra Grontmij | Carl Bro og fortsætter:

– Bedre adgang til vejnettet vil derfor fungere som et middel til at fremme den økonomiske udvikling, og dermed nedbringe fattigdommen i Tanzania. Men det er ikke kun handelsmulighederne, der styrkes. Reducerede transportomkostninger og rejsetider vil også lette adgangen til flere sociale ydelser – såsom skoler, sundhedsklinikker og offentlige myndigheder.

Tanzania er et stort land med en meget unik og varierende geografi. Bl.a. ligger Afrikas højeste bjerg, Kilimanjaro, i Tanzania, samt de 2 øer, der tilsammen udgør ferieparadiset Zanzibar i Det indiske Ocean. Det forventes, at projektet vil øge turismen og dermed bidrage til økonomisk vækst.

Lokalbefolkningen skal blive selvhjulpen

Det er også vigtigt, at de nye veje bliver vedligeholdt efter at projektet afsluttes.

– En del af vores opgave i Tanzania er at træne lokalbefolkningen i vejadministration og vejvedligehold og at forbedre faciliteterne for vejvedligehold i byerne. Tanzanias vejsektor skal blive selvhjulpen, så de nye asfalterede veje ikke forfalder, men kan holde mange år endnu. Man regner nemlig kun med en levetid på 15 til 20 år, hvis asfalterede veje ikke vedligeholdes, gør projektdirektør Jan Lorange gældende.

Yderligere oplysninger hos:
Jan Lorange, projektdirektør, Grontmij | Carl Bro
tlf.: 27 23 68 80, e-mail [email protected]
Lasse Bjerre Sørensen, pressechef, Grontmij | Carl Bro
tlf.: 27 23 69 61, e-mail [email protected]

Firmaet om sig selv:

Grontmij | Carl Bro is part of the Dutch company Grontmij. Grontmij is a leading sustainable design and management consultancy active in the growth markets of water, energy, transportation and sustainable planning and design. At the core of our business is the principle of sustainability by design which is a leading value proposition for our customers.

Grontmij is the fourth largest engineering consultancy in Europe with almost 300 offices across Europe and a further 50 offices globally. We employ over 11.000 professionals across the world.

Our value chain of services stretches from major renewable water and energy infrastructure through designing efficient and environmentally-sensitive mobility and transportation networks to shaping our urban and green living spaces.

Whilst we are approaching our 100th anniversary, and benefit from the experience nearly a century provides, we prefer to look to the future to enhance the world we live in. By applying sustainability considerations to all our design, consultancy and management services right across the value chain, our highly-skilled, expert people are able to create lasting solutions that plan for, connect and respect the future.