Kampen mod ulighed kræver retfærdige skattesystemer, der virker. Det er det, vi kan i de nordiske lande. Vi har et velfungerende velfærdssystem, der er finansieret af progressive skatter.
Derfor kan og skal Danmark og resten af de nordiske lande gå forrest i et samarbejde om at styrke et bedre skattesystem i udviklingslandene. Det er helt afgørende for, at landene selv kan finansiere sundhed, uddannelse, klimatiltag og andre prioriteter i Verdensmålene, som vi skal nå inden 2030. Netop nu har vi chancen for at diskutere en fælles nordisk tilgang til bistand til skat og ulighedsbekæmpelse – og den skal vi gribe.
Brudte løfter i kampen for retfærdig skat for udviklingslandene
I 2015 forpligtede Danmark sig til at fordoble sin udviklingsbistand til at støtte udviklingslandenes skattesystemer inden 2020. Det skete, da vi tilsluttede os det såkaldte Addis Tax Initiative. Men et nyt notat fra Mellemfolkeligt Samvirke og Oxfam IBIS viser desværre, at det er gået den stikmodsatte vej. I stedet for at stige er dansk udviklingsbistand til skat kun faldet siden 2015.
Addis Tax Initiative (ATI) blev lanceret i 2015 som et bæredygtigt initiativ til at lappe de store skattehuller i udviklingslandes statskasser og til at finansiere FN’s 17 Verdensmål. Initiativet består i dag af 45 lande.
Den danske udviklingspolitiske strategi,’ Verden 2030’, og Danmarks tilslutning til initiativet fordrer en aktiv og ambitiøs udviklingspolitisk indsats på skatteområdet. Desværre halter Danmarks indsats efter forpligtelserne.
Gennem ATI forpligtede Danmark og de andre partnerlande sig blandt andet til at fordoble bistanden til skattemobilisering i udviklingslandene mellem 2015 og 2020. Men i perioden 2016-2019 har dansk udviklingsbistand aldrig oversteget niveauet fra 2015 til trods for, at de år skulle have været startskuddet til en kraftig udvidelse af dansk udviklingsbistand til skat.
Skattely gør fattige lande endnu fattigere
En ny rapport fra organisationen Tax Justice Network viser, at verden hvert eneste år går glip af 427 milliarder dollar på grund af skattely. Samme rapport viser, at de rige lande er ansvarlige for nærmest al skatteunddragelse (98 procent), og at de mange manglende milliarder rammer lavindkomst-landene hårdest. Deres skattetab udgør for eksempel en langt større procentdel af deres samlede offentlige finanser.
Skattely omfordeler altså til de rigeste og øger uligheden mellem nord og syd, udviklede og udviklingslande. Det store hul i landes offentlige finanser, som de riges skatteundvigelse efterlader, bliver ofte forsøgt lappet gennem moms og andre ulighedsskabende skatter. Vi ved, at sådanne tiltag rammer særligt de fattigste og kvinder allerhårdest.
At rige lande, virksomheder og enkelte rigmænd på den måde udnytter svage skattesystemer i udviklingslande og plyndrer verdens fattigste for offentlige midler er grotesk.
Danmark og de nordiske lande har en samfundsmodel, der på mange måder bekræfter vigtigheden af et velfungerende og fair skattesystem. Derfor må og skal Danmark leve op til de forventninger og forpligtelser globalt, der følger en førerposition på progressive skattesystemer nationalt.
Dansk udviklingsbistand til skat er ikke fokuseret nok på ulighedsbekæmpelse
Det handler ikke kun om at indsamle flere skatteindtægter. Det handler også om at indsamle indtægterne på en mere retfærdig måde. I perioden 2015-19 er der sket et stort strategisk skifte i dansk udviklingsbistand til skatteområdet. Fra at støtten bestod af flere bilaterale aktiviteter samt støtte til civilsamfundsorganisationer, så er støtten i stigende grad blevet kanaliseret igennem Verdensbanken og den Internationale Valutafond. Dette skifte er bekymrende, da studier viser, at begge organisationer har en kedelig historik med at fremme skattereformer i udviklingslandene, som i stedet øger både den økonomiske og kønsmæssige ulighed.
Selvom Danmark ikke har indfriet dets løfte til udviklingslandene om at fordoble bistanden til skat i denne omgang, så er det ikke for sent endnu. I november vedtog Danmark og en række andre donorlande og udviklingslande nemlig en aftale om en ny fase for Addis Tax Initiative, som skal løbe frem til 2025. Under den nye fase fastholdes målet om, at støtten til skat skal fordobles i forhold til 2015, da Danmark ikke er alene om at have øget støtten for langsomt.
Danmark har lige fået ny Udviklingsminister, der også er Minister for det Nordiske Samarbejde. Oxfam IBIS og Mellemfolkeligt Samvirke arrangerer den 9. december et webinar med de fire nordiske regeringer, hvor vi diskuterer, hvordan Danmark sammen med de nordiske naboer kan skubbe på for en progressiv global skattedagsorden.
Førte skridt er, at Danmark over den nye finanslov og i de kommende år kraftigt forøger udviklingsbistanden til at støtte udviklingslandenes skattesystemer som lovet; omprioriterer sin støtte væk fra IMF og Verdensbanken til organisationer, der kæmper for retfærdig skat og som bedre inddrager udviklingslandenes interesser; og styrker indsatsen for kamp mod skattely, som dræner udviklingslandene for ressourcer.
Danmark skal også efter nytår til at diskutere en ny udviklingspolitisk strategi, hvor det er forventningen, at en reduktion af den stigende ulighed bliver et vigtigt mål. Støtte til at landene kan opkræve retfærdige skatter bør oplagt spille en afgørende rolle heri.
Lars Koch er politisk chef i Mellemfolkeligt Samvirke. Trine Pertou Mach er politisk chef i Oxfam IBIS.