Den indiske tæppehistorie

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Egetæpper lancerer en ny tæppeserie designet af indiske Rohit Bal. Måske et vink om en ny global dagsorden inden for masseproduceret kunst og kultur.

Af Daniel Henschen, kulturredaktør på U-landsnyt

En gang hed det Herning Bomuldsvæveri. Nu hedder det Egetæpper, eller bare Ege, og få ting virker mere danske og måske også mere jordbundne. Er det ligefrem det, fabrikken vil gøre op med, når de nu satser på eksklusivt design og flirter med ikke-vestlig kultur?

For et par år siden entrerede Egetæpper med den franske modeskaber Christian Lacroix om en udstilling på det antropologiske museum Quai Branly i Paris. Og nu tager fabrikken springet helt ud af Europa: Den indiske designer Rohit Bal har skabt tæppegigantens nyeste serie, ”the Indian Carpet Story”.

Det er en serie tæpper i indisk inspireret design bestående af to forskellige typer: Væg-til-væg-tæpperne skal bruges i hoteller, lufthavne, kontorer o.l. Mens feinschmeckerne kan købe de signatur-designede, afpassede tæpper med Rohit Bals underskrift.

I 65 Lande
”The Indian Carpet Story” betyder ’den indiske tæppehistorie’, og den er angivelig ”Mystisk, tidsløs og fængende,” forklarer Ege i en pressemeddelelse. Det er ord, som europæere tit hæfter på Indien. Men her handler det ikke bare om at vække drømmen om det eksotiske land, men også om at vække indernes købelyst.

Kollektionen skal sælges i mere end 65 lande og administrerende direktør for virksomheden, Svend Aage Færch Nielsen, har særlig kig på Bals hjemland. Som han forklarer: “Indien er et kolossalt marked”.

Hele satsningen afspejler formentlig, at Ege som andre vestlige virksomheder er blevet bevidst om, at vestlig kultureksport har et mætningspunkt: Hvis europæiske og amerikanske virksomheder ønsker at komme ind på de nye markeder, må de også tilpasse deres produkter til lokal smag og kultur.

Lokal smag
Risikoen er, at producenterne på den måde i virkeligheden begrænser deres rækkevidde. Enten fordi smagen bliver for lokal og afgrænset, eller fordi producenterne klokker i det – som IKEAs saudiske samarbejdspartnere var ved at gøre på pr-fronten, da de retoucherede kvinder ud af gigantens kataloger.

På det æstetiske område er risikoen for den slags nok ikke så stor, og med Rohit Bal har Egetæpper da også valgt en kunstner som i forvejen har et godt ry i blandt andet USA – hans tøj bliver båret af blandt andre Uma Thurman, Cindy Crawford, Pamela Anderson, Naomi Campbell og Anna Kournikova.

Hans produkter er altså ikke alt for ’etniske’ og passer en global smag. Selvom de indeholder indiske motiver og mønstre. Derfor er det måske for meget at se samarbejdet som andet end et vink om en ny dagsorden med globalt samarbejde om kunst og kultur.

Alligevel er samarbejdet mellem den vestlige producent og den anerkendte formgiver fra et BRIK-land interessant, fordi det udtrykker en vigtig tendens i disse år. Nemlig at lande, der tidligere mest modtog eller højest lagde fabrik til den type eksklusive designprodukter, nu er med til at formgive dem – og målrette dem til deres egne middelklasser.

Og ifølge pressemeddelelsen er Egetæpper tilfredse med deres satsning. Det gælder også den kunstneriske side. I hvert fald udtaler Bal:

”Kollektionen vil være attraktiv for alle dele af verden, den har en global tiltrækningskraft. Jeg er meget stolt, da dette er første gang en indisk designer laver et så stort projekt, disse tæpper vil jo blive solgt over hele verden.”