DR’s “Why Poverty?” modtager amerikansk mediepris

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Anden pinsedag får DR overrakt en Peabody Award for kampagnen ‘Why Poverty?’, der med otte stærke dokumentarfilm satte fokus på fattigdom i mere end 180 lande.

Det er den prestigefulde Peabody Award, som DR med ‘Why Poverty?´ – ‘Hvorfor fattigdom?’ på dansk – modtager for sit samarbejde med engelske BBC og organisationen Steps International om at udbrede kendskab til fattigdom via dokumentarfilm.

Det skriver DR online onsdag.

Kampagnen satte i løbet af 2012 fokus på global fattigdom gennem otte nye dokumentarfilm, der blev sendt på 70 tv-stationer i mere end 180 lande. Filmene talte blandt andet danske Christoffer Guldbrandsens ‘Tyveriet af Afrika’.

Vidtrækkende kampagne
‘Hvorfor fattigdom?’-kampagnen blev fulgt og diskuteret af over en halv milliard seere på verdensplan, der tilsammen lavede over 33 millioner tweets om emnet.

I Danmark blev dokumentarfilmene set af over 1,7 millioner seere, da de rullede over skærmen november og december i 2012.

En analyse fra Megafon viste, at 76 procent af danskerne havde større kendskab til debatten om fattigdom efter kampagnen, og at 57 procent havde fået større interesse for emnet.

DR i fint selskab
DR’s dokumentarredaktør Mette Hoffmann Meyer, der var en af initiativtagerne bag kampagnen, er meget tilfreds med både effekten og udnævnelsen.

– Dokumentarfilm kan, når de er bedst, være med til at skabe dialog og debat både globalt og lokalt og ikke mindst få betydning for den enkelte. Det, synes jeg, lykkedes med ‘Hvorfor fattigdom?’, og det glæder mig meget, at folkene bag Peabody Awards også synes det. Det er et meget fint selskab at komme i, siger hun i en pressemeddelelse.

The Peabody Awards kalder sig verdens ældste pris til elektroniske medier og er siden 1941 blevet uddelt til først radiofolk og siden også web- og tv-medier.

Den gives til fremragende præstationer indenfor de forskellige mediefelter, og prismodtagerne udvælges blandt mere end 1.000 indstillede kandidater.

Du kan gense filmene fra ‘Hvorfor fattigdom?’-kampagnen: http://www.dr.dk/Undervisning/Hvorforfattigdom/Hvorfor_fattigdom_forside_1.htm#/66375