Dyr Panama-kanal – måske for dyr

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Ikke blot Suez-kanalen, og dermed den egyptiske regering, må se mange skibe – og penge – gå forbi kanalen i finanskrisen spor. Også Panama-kanalen er ramt.

En tur gennem kanalen fra Det caribiske Hav til Stillehavet koster nu op mod 250.000 US dollar for de største skibe, og Maersk Line regner derfor på, om det kan betale sig at sende disse skibe syd om Kap Horn, skriver Berliingske Tidende tirsdag.

Panama-kanalens priser er hævet for at finansiere en udbygning af kanalens sluser, så de kan tage skibe til op 12.500 teu (20 fods containerenheder). De nye sluser skal efter planen stå klar i 2014. Panama-kanalen blev overdraget til staten Panama af USA pr. 1. januar 2000.

Panama besluttede ved en folkeafstemning den 22. oktober 2006 en storstilet udvidelse af den menneskeskabte kunstige vandvej fra 1913 med et større tredje spor, der vil fordoble passagens kapacitet. Prisen for udvidelsen forventes at blive 5,25 mia. dollar.