Efterårsudstilling om asyl- og flygtningepolitik på Statens Museum for Kunst

the_unseen_road_to_asylum
Værket ’The Unseen Road to Asylum’ handler hazaraers flugt fra forfølgelse i Pakistan og Afghanistan.
Foto: Courtesy Barat Ali Batoor (kunstner)
Gerd Kieffer-Døssing

Under fællestitlen ’Migrationspolitik: Tre CAMP-udstillinger på SMK’ sætter tre udstillinger i løbet af efteråret fokus på flugt, grænser, asyl, fordrivelse og migration. Kunstnerne kommer både fra Danmark og udlandet og de fleste har migrant eller flygtningebaggrund og får med udstillingen mulighed for at give deres perspektiv på problematikkerne og den nuværende situation, skriver SMK i en pressemeddelelse.

Udstillingerne indeholder både film, fotografi, skulptur, tegninger og installationer.

Blandt andet kan man se videoinstallationen Empire’s Borders 1 (2008-09) af taiwanske Chen Chieh-jen (Taiwan), der viser, hvordan nationer kontrollerer visse befolkningsgruppers bevægelsesfrihed med diskriminerende visumregler. I filmen ser man en kø af kinesiske kvinder, der venter ved en taiwanesisk grænsekontrol med deres kufferter på bagagevognen og deres officielle papirer i hånden, mens de en ad gangen genfortæller deres møde med indrejsemyndighederne.

Et andet videoværk, produceret af det transnationale netværk Welcome to Europe, dokumenterer blandt andet hvordan den europæiske grænsekontrol blev gennembrudt af hundredetusinde flygtninge og migranter på Balkan-ruten ved flygtningekrisens begyndelse i sommeren 2015, der besluttede ikke længere at holde tilbage for mure, hegn og vagter.

Fra værket ’If the Sea Could Talk’. Fotoet stammer fra et modeshow opført under åbningen af CAMP (Center for Migrationspolitisk Kunst), København, 17. april 2015.


Foto: Alba Oren, courtesy Dady de Maximo (kunstner)
Nye perspektiver på en krise, der berører os alle

Udstillingerne har tidligere været vist i medborgerhuset Trampolinhuset på udstillingsstedet CAMP (Center for Migrationspolitisk Kunst), der også har kurateret de tre udstillinger.

Ved at genetablere udstillingerne håber SMK-direktør Mikkel Bogh at kunne bidrage til den aktuelle asyl- og flygtningedebat og gennem et billedkunstnerisk perspektiv nuancere forståelsen af situationen og de menneskelige konsekvenser af den politik, der føres på området:

"Der er historisk mange mennesker på flugt. De fleste af os følger med via medierne. Sammen med CAMP giver vi nu SMK's brugere mulighed for at opleve, hvordan kunstnere med flygtninge- og migrationsbaggrund fortolker krisen. Jeg håber, at vi med udstillingsserien kan udfordre os selv og vores brugere og bidrage med nye perspektiver på en sag, der optager os alle," siger Mikkel Bogh i en pressemeddelelse.

’Migrationspolitik: Tre CAMP-udstillinger på SMK’ er støttet af Images 2016 og kan ses fra 10. september til 6. november 2016.