Egypten vil bygge ny Suez-kanal i løbet af et år

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

En ny, 35 kilometer lang sejlrende parallelt med Suez-kanalen skal gøre det muligt for flere skibe at benytte denne handelsvej, og samtidig skaffe Egypten penge i den slunkne statskasse.

En af de vigtigste ruter for verdenshandlen, den historiske Suez-kanal i Egypten, bliver nu udvidet med et ekstra spor som skal sikre, at endnu flere skibe kan passere igennem.

Egyptens præsident, Abdel-Fattah El-Sisi, deltog tirsdag morgen i indvielsen af byggeriet af en 35 kilometer lang sejlrende, der bliver gravet langs med den eksisterende kanal.

Sisi forventer, at den ny sejlrende kan være klar allerede om et år, men flere iagttagere betegner det som urealistisk.

Oprindeligt var der planlagt en ny sejlrende på 72 kilometer, men ifølge den egyptiske militærregering udgjorde en så lang vandvej en ”trussel mod Egyptens sikkerhed”, og derfor blev der valgt en kortere udgave på 35 kilometer, skriver den egyptiske avis al-Ahram.

Sisi: Egypterne skal købe aktier

Udgravningen på 72 kilometer var oprindeligt budgetteret til at koste omkring 23 milliarder kroner.

Egyptiske medier nævner ikke, hvad den forkortede udgave ventes at koste, men regeringen har ved flere lejligheder udtrykt ønske om, at almindelige egyptere vil investere i projektet i stor stil.

”Vi ønsker, at alle egyptere har aktier i dette projekt,” sagde Sisi ved åbningen tirsdag.

Al-Ahram skriver, at regeringen vil sælge aktier for 100 USD til egyptere, der bor i udlandet, 100 egyptiske pund (ca. 78 kroner) for lokale egyptere og 10 egyptiske pund for studerende.

Ifølge Sisi er der ingen udenlandske investeringer i projektet.

Vigtig indtjeningskilde

Det er imidlertid usikkert, om en udvidelse af Suez-kanalen vil betyde, at skibene kommer hurtigere igennem, siger Angus Blair, en analytiker bosiddende i Kairo, til den britiske avis The Guardian.

Han påpeger, at kapaciteten kun øges i dele af kanalen.

”I bund og grund laver de en motorvej om til en et-sporet vej på halvvejen,” siger Blair, der er leder af tænketanken Signet Institute.

I dag har Egypten en indtjening på omkring fem milliarder USD årligt fra Suez-kanalen.

Containerskib på vej gennem Suez-kanalen. Foto: Vyacheslav Argenberg/ Creative Commons.

Det er en meget vigtig indtægtskilde for landet, hvor turistindtægterne er styrtdykket siden foråret 2011, hvor folkelige protester førte til præsident Hosni Mubaraks afgang.

Siden har Egypten været plaget af politisk ustabilitet, der har fået såvel turister som udenlandske investorer til at holde sig væk.

National stolthed

Da Suez-kanalen åbnede for 145 år siden, var det første gang, at skibe kunne sejle fra Europa til Asien med handelsvarer uden at skulle nedenom Afrikas sydspids.

Kanalen har en stor symbolsk betydning for egypterne. Den var under kolonimagternes kontrol indtil 1956, hvor den daværende præsident, Gamal Abdel Nasser, bragte kontrollen tilbage på egyptiske hænder, noget som landet i dag føler stor stolthed over.