Det fremgår af en artikel på WWF’s hjemmeside:
En ny analyserapport bestilt af WWF konkluder, at den gennemsnitlige EU-borger forbruger 61 kg soja årligt – heraf er 93% (57 kg) indlejret som dyrefoder i det kød, vi indtager. Konsekvenserne for miljøet er uoverskuelige. Soja er nemlig en af de primære årsager til afskovning i Sydamerika.
Det højeste grad af indlejret soja (109 gram pr 100 gram) blev fundet i kyllingebryst, tæt fulgt af æg (35 gram soja pr æg på 55 gram), laksesteaks (59 gram soja pr 100 gram), svinekoteletter (51 gram soja pr 100 gram kød), hamburgere (46 gram soja pr 100 g) og ost (25 gram soja pr 100 g).
Soja – den største skovrydder
Soja er en afgrøde med et meget højt proteinniveau, der kan have negative konsekvenser for mennesker og miljø, hvis ikke den er produceret ansvarligt. Med en eksplosiv vækst i de sidste 50 år er sojaen dyrket på bekostning af millioner af hektar tropisk skov, græsarealer og savanne, der er blevet konverteret til landbruget rundt om i verden – især i Sydamerika.
”Det er de færreste europæiske forbrugere, der aner, hvor meget soja vi egentligt indtager – blot fordi det er indlejret i vores favorit kød, mejeriprodukter, æg og opdrættede fiskeprodukter”, udtaler Thor Hjarsen, seniorbiolog hos WWF Verdensnaturfonden, og forsætter:
”Endnu færre ved, hvordan denne “skjulte soja” hastigt ødelægger nogle af verden mest værdifulde økosystemer og levesteder for truede dyr – såsom Amazon, Cerrado og Gran Chaco”.
Virksomhederne må tage ansvar – nu!
Ifølge WWF er det meget vigtigt at europæiske virksomheder, der køber soja eller kødprodukter, som indeholder soja, forpligter sig på certificeret ansvarligt produceret soja – og begynder at købe det nu!
Ifølge Thor Hjarsen vil det sende et øjeblikkeligt signal til producenterne i Sydamerika om at købere i EU vil have soja, som ikke er produceret på bekostning af natur, miljø eller lokalbefolkningen i de områder, hvor sojaen bliver dyrket.
”Tiden er kommet til, at vi forbrugere i endnu højere grad forholder os til, at vores forbrug kan være forbundet med uansvarlige praksisser. Og de virksomheder, som tilvejebringer disse produkter, må simpelthen begynde at handle nu og her. Flere virksomheder har allerede vist, at det kan lade sig gøre. Danske Arla er blot et eksempel på dette”.
WWF’s sojascorecard
I 2014 udgav WWF et “soja-scorecard”, som evaluerer fremskridtet for 88 europæiske supermarkeder og producenter. Overordnet viste scorevardet, at europæiske – og danske – virksomheder slet ikke gør nok. WWF planlægger at opdatere scorecardet i 2016.