ENGODSAG harm på Forbrugerrådet

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Netportalen ENGODSAG.DK kritiserer Forbrugerrådet hårdt for “selvmodsigende udtalelser og manglende forståelse for forbrugernes rolle i verdens udvikling”, som det fremføres i en pressemeddelelse fra portalen mandag.

Heri hedder det:

“I Berlingske Tidende og Århus Stiftstidende (21.12.04) udtaler Villy Dyhr, afdelingschef i Forbrugerrådet, at kombinationen af indkøb og godgørenhed er problematisk. Samtidig pointerer han, at cause related marketing er omkostningsfrit for virksomhederne, at det får forbrugerne til at købe varer de ikke har behov for og at forbrugeren betaler velgørenheden. Alle 4 påstande er forkerte, og Forbrugerrådet modsiger sig selv”.

Mads Ellegaard, cand. merc. i design og communication management og medstifter af ENGODSAG.DK, siger:

– Med sine udmeldinger og manglende forståelse for kombinationen af velgørenhed og indkøb er Forbrugerrådet på uheldig vis ved at underminere forbrugernes muligheder for at belønne de gode virksomheder og produkter samtidig med, at man fratager organisationerne en indtægtsmulighed.”

Pressemeddelelsen fortsætter:

“På Forbrugerrådets hjemmeside fremhæves et miljømærke, der garanterer, at et produkt er fremstillet, så det gavner forholdene i u-landene. Derfor er det selvmodsigende, når Forbrugerrådet kritiserer organisationer og virksomheder for at garantere, at et produkt er underlagt økonomiske forhold, der sikrer en godgørende indsats i verden. Cause related marketing er således positivt for flere parter:”

“ORGANISATIONERNE, som får tilført midler fra virksomheder, uden at det kannibaliserer på forbrugernes midler og evne til at støtte konkrete projekter, som eksempelvis den aktuelle naturkatastrofe efter flodbølgen i Asien.”

“VIRKSOMHEDERNE, som opnår en skarpere profil ved at kæmpe for sager, der er større end virksomheden selv. Men det er i modsætning til Forbrugerrådets påstand ikke omkostningsfrit. Donationen tages fra virksomhedens overskud – ingen andre”, hedder det videre.

“FORBRUGERNE som kan tage stilling til produkter og virksomheder på baggrund af deres holdninger til enkeltsager og samfundet som helhed”.

– At kombinationen af indkøb og velgørenhed iflg. Forbrugerrådet får forbrugerne til at købe ting, de ikke har brug for, er en arrogant underkendelse af forbrugernes forstand. Inddragelsen af velgørenhed fremhæver netop produktets værdi og afskaffer på ingen måde konkurrencen på pris- og kvalitet”, mener Mads Ellegaard.

ENGODSAG om ENGODSAG:

ENGODSAG.DK kombinerer velgørenhed og kommercielle aktiviteter og bakkes i sit virke op af 55 almennyttige organisationer, 210 virksomheder samt en række enkeltpersoner som bl.a. Bjarne Møgelhøj, Ib Michael, Josephine Touray, Sascha Dupont, Rolf Jensen, Jacob Holdt og mange flere. ENGODSAG.DK er således et eksempel på, hvordan forbrugerne gratis kan støtte godgørende organisationer. Man støtter automatisk og gratis uanset om det er en pizza, en rejse, en DVD eller HC Andersens eventyr, der købes via ENGODSAG.DK.

Pressekontakt: Mads Ellegaard, ENGODSAG.DK, tlf.: 51 50 06 76, E-mail: [email protected]