Max Havelaar er igen gået ud af et år med stigende væksttal på bundlinjen: 70 procent steg salget af Max Havelaar-mærkede varer i 2007, og omsætningen estimeres til at ligge på omkring på 294 millioner kr.
Det skriver Max Havelaar Danmark i sit seneste elektroniske nyhedsbrev fredag
– Max Havelaar-mærkede varer er blevet mainstream. Den store fokus på etik og bæredygtighed i kombination med et godt kendskab til Max Havelaar i befolkningen betyder, at de de glider lettere ned i indkøbskurven, siger generalsekretær i Max Havelaar, Judith Kyst.
– Det er gode nyheder for de over 5 millioner bønder, arbejdere og deres familier, der nyder godt af Fairtrade-systemet – og for Max Havelaar, der I Danmark har arbejdet for det siden 1994, lægger hun til.
Plads til endnu mere
Trods de fine salgstal er det gennemsnitlige forbrug dog stadig beskedent. I 2007 lå det på omkring 54 kroner per dansker. Det kan gøres bedre, mener Judith Kyst.
– Stigningen er meget tilfredsstillende, men udgangspunktet var lavt. Derfor er der plads til stor vækst mange år fremover. Mit håb er, at vi om 5 til 10 år udgør i hvert fald fem procent af omsætningen, siger hun
Også stor vækst i andre lande
Landene omkring os mærker også stor interesse for etisk handlede produkter. I Sverige eksploderede omsætningen i 2007: Salget af “rättvise” produkter steg med hele 165 procent, og i Norge lå tallet på 110 procent.
Vækstkurverne i England, hvor Fairtrade er meget populært, har i mange år været høje. I 2007 omsatte den engelske detailhandel for 493 millioner engelske pund, hvilket svarer til mere end 4,5 milliarder danske kroner.
Man kan læse mere i Henrik Byagers analyse af danskernes forbrug af Max Havelaar-mærkede varer i næste nummer af FairNok. Det udkommer den 28. april.