I anledning af 40-års jubilæet for EU-ASEAN samarbejdet, så har Eurostat i samarbejde med European External Action Service og Europa-kommissionens Service for Foreign Policy Instruments udgivet en statistisk rapport ”40 Years of EU-ASEAN Cooperation”, som kortlægger handelen mellem de 28 EU-lande og de 10 medlemslande i ASEAN (Association of Southeast Asian Nations).
Læs rapporten ”40 Years of EU-ASEAN Cooperation” her
ASEAN-lande har mellem 2005 og 2015 fordoblet import og eksport med internationale handelspartnere, og den internationale handel udgør 800 mia. euro. EU-landenes eksport til ASEAN steg med over 85% i perioden 2005-2015 til at være på 83 mia. Euro, mens importen fra ASEAN steg med 65% til 118 mia. Euro. Selvom handelen er vokset, er andelen af handel mellem de to regioner dog stadig lille i forhold til andre regioner, idet at ASEAN’s andel af EU’s import var på 6,9% i 2015, mens 4,6% af EU’s eksport gik til ASEAN-lande.
EU-lande importerer primært fra Vietnam, hvor over en fjerdedel af alle importerede varer fra ASEAN stammer fra. Herefter følger Malaysia med en femtedel af de producerede varer, som EU-lande importerer. Andre vigtige samarbejdspartnere er Thailand, Singapore, Indonesien og Filippinerne. ASEAN’s største europæiske handelspartnere er Tyskland efterfulgt af Holland, Frankrig, Storbritannien, Italien og Belgien.
EU’s eksportvarer går primært til Singapore med 35,8% af eksporten i 2015, og herefter følger lande som Thailand og Malaysia som de næststørste modtagere af europæiske eksportvarer. Vækstøkonomierne Indonesien, Vietnam og Filippinerne er også blandt de største modtagere af eksportvarer, men andre ASEAN-medlemslande som fx Cambodia og Myanmar kun står for 2,4% af europæiske eksportvarer. Dog nyder disse lande også godt af den voksende handel mellem EU og ASEAN.
Efterhånden som produktionsomkostninger er steget i Kina søger flere europæiske virksomheder mod Sydøstasien generelt inklusive udviklingslande som Myanmar og Cambodia. I forbindelse med rapporten har direktøren for det Europæiske Handelskammer i Myanmar (Eurocham Myanmar), Filip Lauwerydsen udtalt til The Myanmar Times:
“Many European companies that are currently running factories in the South of China are contacting us to scout the manufacturing market in Myanmar. As production costs are rising in China and doing business in China is becoming increasingly difficult for European companies, ASEAN is offering them an important alternative to diversify their portfolio of suppliers and manufacturing units”.