EU-Parlamentet vil begrænse brug af biobrændstoffer

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Europa-Parlamentets miljøudvalg vedtog onsdag et forslag om begrænsning af brugen af biobrændstoffer – kaldet madbenzin, fordi den er baseret på fødevarer, og dermed kritiseres for at true fattiges brød og føre til jordtyveri. Ifølge forslaget skal man ligeledes vurdere den fulde effekt af biobrændstoffer på klimaet.

Der skal være et loft på andelen af biobrændstoffer i europæiske benzintanke. Det mener Europa-Parlamentets miljøudvalg, der onsdag vedtog et forslag om de fødevarebaserede brændstoffer.

Loftet skal ifølge forslaget være på 6%. Oprindeligt er der en målsætning om, at andelen af biobrændstoffer i transporten i EU skal være på 10%. 6% er altså noget mindre, men det er mere end i dag, da den nuværende andel er omkring 4,7%. Dermed er der tale om en lille stigning.

Mange organisationer har kritiseret de fødevarebaserede brændstoffer for at tage brødet ud af munden på de fattige og føre til omfattende jordtyveri. Derfor er der forbeholden glæde blandt flere organisationer.

“We welcome MEPs’ determination to limit the amount of bad biofuels the EU will blend in its petrol and diesel”, siger Nusa Urbanic fra Transport & Environement, et netværk af miljøgrupper, og tilføjer:

“Although in some respects weaker than the original proposal from the Commission, this vote send a clear signal that the European Parliament wants cleaner alternative fuels that actually reduce emissions”.

“EU biofuels policy is a disaster – contributing to forest destruction, damaging communities around the world and destabilising food markets – while potentially increasing greenhouse gas emissions, rather than reducing them”, siger Robbie Blake fra Friends of the Earth Europe.

“Limits on biofuels that compete with food crops are absolutely vital, but today’s vote doesn’t go far enough to completely phase out the use of food in our cars”, fortsætter han i en pressemeddelelse.

Ifølge pressemeddelelsen indgår følgende i forslaget fra Europa-Parlamentets miljøudvalg:

MEPs voted to:

– Put a cap on land-using crops in biofuels at 6% of fuel use. However this is above current use which stands at 4.7%, and includes a contradictory compulsory target to blend more ethanol into the petrol mix.

– Introduce carbon accounting from 2020 – meaning a full picture of the climate impacts of biofuels production.

– Set a target and certain sustainability criteria for so-called ‘advanced’ biofuels – however these are not rigorous enough and would permit some biofuels that compete with food crops for fertile land.