Det blev en midnatsgyser, men fredag morgen var det klart, at EU’s medlemslande kunne godkende en ambition om, at kontinentet skal være klimaneutralt i 2050. Mere præcist kunne 26 af de 28 medlemslande nikke ja til planen.
kronik i The Guardian i forbindelse med præsentationen.
”Det er den grønne tråd, der vil løbe gennem alle vores politikker – fra transport til skat, føde til landbrug, industri til infrastruktur,” fortsatte hun.
Ja, planen er omfattende. Og den kom måske ikke helt flyvende fra start, men det er tæt på.
Det samme gør en ambition om at hæve EU’s klimaplan for 2030, så målet bliver at reducere 50-55 procent af udledninger frem for nuværende som ligger på 40 procent. Her vil kommissionen præsentere en strategi for at øge indsatsen i løbet af sommeren.
Den tidsplan gør klimaorganisationer bekymrede, da der er en frist for opdatering af landenes klimaplaner i Paris-aftalen ved FN-topmødet i Glasgow i november.
Han henviser til en ønsket effekt, hvor det ene lands løfter fører andre lande samme vej. Med USA på vej ud af Paris-aftalen er EU og Kina afgørende for, om nationerne kan styrke indsatsen.
De nuværende planer i klimaaftalen vil føre til en temperaturstigning på 3,2 grader, ifølge en nylig opgørelse af UN Environment, og det er langt over målet i Paris-aftalen om at holde den under 2 og helst 1,5 grader.
Fra veje til tog og skibe
Ifølge EU-kommissionens oplæg er man kun på vej til en reduktion på 60 procent i 2050. Derfor foreslår institutionen, at sektorer, som endnu ikke er omfattet af EU’s system for handel med CO2-udledninger, skal bidrage. Det gælder transport, landbrug og bygninger.
I den nye plan ønsker kommissionen en ”bæredygtig og smart” mobilitet. I dag står transportsektoren for en fjerdedel af EU’s udledninger, lyder det i planen, og der skal skæres 90 procent, for at EU kan blive klimaneutral i 2050.
Kommissionen foreslår, at tre fjerdedele af fragten skal væk fra vejene og flyttes til tog eller skibe, mens luftfart og den maritime sektor skal med i EU’s marked for CO2-udledninger. Desuden skal standarder for luftforurening strammes op, mener Kommissionen. Allerede nu er der ellers mange lande, herunder Danmark, der har svært ved at efterleve de nuværende krav.
Den nye grønne plan indeholder et løfte om en strategi for bæredygtig og smart mobilitet næste år,
Ifølge Euractiv skulle der oprindeligt have været et mål om at reducere brugen af pesticider med 50 procent, men det er blevet fjernet i det endelige udspil, hvor der blot står ”en væsentlig reduktion”.
Biodiversitetsplan før vigtigt topmøde
I oktober næste år går det løs i den kinesiske by Kunming. Her skal verdens nationer vedtage en opfølgning til Aichi-målene, en plan for at bremse tabet af natur på kloden. Målene udløber i 2020 uden at blive indfriet, men der lagt op til mere fokus på udfordringen med det massive tab af biodiversitet i verden.
EU har heller ikke indfriet en stor del af løfterne på området. Kommissionen lover i det nye grønne udspil at fremlægge en ny strategi for biodiversitet i marts. Konkrete initiativer for at håndtere årsagerne til tabene skal efter planen præsenteres i 2021. Desuden er der planer om en strategi for bevarelse af skov og genopretning af natur.
Interessant er det ligeledes, at EU planlægger et samarbejde med Afrika om biodiversitet ved navn ”NaturAfrika”.
”EU vil præsentere et ”NaturAfrika”-initiativ for at håndtere tab af biodiversitet ved at skabe et netværk af beskyttede områder for at beskytte vildtliv og tilbyde muligheder i de grønne sektorer for lokalsamfund,” lyder det.
Hvad det konkret går ud på, fremgår ikke af dokumenterne, men det er muligt, at det kunne blive noget lignede EU’s egne Natura 2000 områder. Her er der skabt beskyttede og nogenlunde sammenhængende arealer på tværs af kontinentet, og det skulle bl.a. være derfor, at det er lykkedes for ulven at nå tilbage til Danmark.
Spørgsmålet er nu, hvad medlemslandene siger til planerne, særligt når de bliver konkretiseret de kommende måneder og år.
”Endeligt vågner EU op til den stigende bekymring blandt borgerne om den planetariske hastesituation. Alligevel er løfterne for små, for få og for langt fra skiven – vi er på et løbsk tog på vej mod økologisk og klimamæssig kollaps og EU-kommissionen skifter forsigtigt gear i stedet for at træde på bremsen,” lyder det fra Jagoda Munich fra Friends of the Earth Europe.
”Forperson von der Leyen klynger sig stadigvæk til den gamle økonomiske besættelse af forbrug og vækst,” fortsætter hun. ¨
Birdlife Europe har den samme indstilling.
”Den muligvis mest skuffende, bekymrende og problematiske del af den foreslåede grønne aftale er den vaghed, som biodiversitetskrisen mødes med,” skriver organisationen andet sted i samme opslag.