Fælles fodslag med Tyrkiet

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Partnerskab og grøn vækst var nøgleordene, da udenrigsminister Lene Espersen og Tyrkiets finansminister Mehmet Simsek i dag mødtes med danske og tyrkiske erhvervsfolk i Istanbul.

De skulle give et bud på, hvordan Danmark og Tyrkiet sammen kan få Tyrkiets høje økonomiske vækst og Danmarks stærke tradition for bæredygtig vækst til at gå hånd i hånd, fremgår det af en pressemeddelelse fra udenrigsministeriet.

Der var ifølge pressemeddelelsen fælles fodslag, da udenrigsminister Lene Espersen og Tyrkiets finansminister Mehmet Simsek i dag i Istanbul var hovedtalere ved et rundbordsmøde for danske og tyrkiske erhvervsfolk.

I sin tale kom Lene Espersen ind på væksten i de nye vækstøkonomier så som Tyrkiet og de krav, det stiller til at finde klima- og miljøvenlige løsninger, og hun understregede, at det var en stor global udfordring, men en udfordring som også rummede et enormt potentiale for dem, som har løsningerne.

Udenrigsministeren Lene Espersen udtaler:

”Det første vigtige skridt er taget til et dansk-tyrkisk kommercielt partnerskab for vækst og bæredygtighed. Virksomhederne som er her sammen mig i Istanbul har kompetencer og teknologiske løsninger, som er relevante for en bæredygtig udvikling. Vi havde en rigtig god og konstruktiv dialog med den tyrkiske finansminister og de tyrkiske erhvervsfolk, og interessen og potentialet er klart tilstede for at styrke det kommercielle partnerskab”.

Sammen med Lene Espersen deltog repræsentanter fra Vestas, Global Wind Power, COWI, Haldor Topsøe, Novo Nordisk, Maersk Line, Henning Larsen Architects og Gumlink, som var med til at give deres bud på, hvordan det kommercielle samarbejde med Tyrkiet kan styrkes til gavn for en bæredygtig vækst.

Eksporten til Tyrkiet er siden 2005 steget med knap 50 pct.. Men på trods af stigningen udgør eksporten kun 0,7 pct. af den samlede danske eksport:

”Jeg er overbevist om, at potentialet er langt større. Det er derfor vigtigt, at vi kender vores besøgstid i forhold til den nye bølge af vækstmarkeder. Tyrkiet skiller sig ud som særligt interessant på grund af den geografiske placering tæt på Danmark”.