Sådan siger chefen for for FNs Fødevareprogram (WFP) i Norden, danskeren Anne Poulsen, til Berlingske mandag.
“På grund af frygten for smitte var de berørte lande isoleret og store dele af den private kommercielle transportsektor indstillede al trafik til og fra Guinea, Liberia og Sierra Leone. Derfor er vi Mærsk dybt taknemlige”, siger den højt placerede FN-dansker til avisen.
Mærsk sejlede nemlig alligevel. Rederikoncernen sørgede ifølge WFP for transport af store mængder gods, bl.a. fødevarer, medicin, telte, ambulancer, biler og lastbiler samt opmagasinering af lasterne i land.
Mærsk stillede containerskibe, containere, logistikstøtte og anden ekspertviden mod betaling til rådighed for Verdensfødevareprogrammet samt bl.a. USAs, Frankrigs og Storbritanniens regeringers aktiviteter i Vestafrika.
I alt sejlede 81 skibe med flere end 470 containere bl.a. fødevarer og køretøjer til de tre hårdt ramte vestafrikanske lande. Der var forsyninger fra Europa, USA, KIna, Japan, Sydkorea, De Forenede Emirater og Pakistan.
En Mærsk-donation på en million dollars blev anvendt til transport af 11.200 tons gods på selskabets skibe, skriver Berlingske.
Koncernen donerede tillige 72 containere til opbevaring af gods og landtransport.
Mærsk blev i 2011 en af tre partnere i det humanitære logistiske udrykningshold, “Logistic Emergency Team (LET), der blev etableret under World Economic Forum.
Formålet var at få den private sektor i samarbejde med den humanitære indsats, noterer Berlingske.