Folketingsdebat i dag om søfolk fra bl.a. u-lande

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

I dag fredag den 14. november er der forespørgselsdebat i Folketinget om forholdene for udenlandske søfolk på skibe under Dansk Internationalt Skibsregister, DIS.

Formand for SiD, Poul Erik Skov Christensen, skriver i et indlæg i Berlingske Tidende onsdag, at “det er SiDs håb, at det her endelig kan gå op for politikerne, at man ikke kan have en ordning, der på den måde forskelsbehandler danskere og udlændinge”.

Baggrunden for debatten og fagforeningsformandens skarpe ord er Dansk Internationalt Skibsregister, som skal hindre at stadig flere danske redere sejler under bekvemmelighedsflag, men som også fjerner fagbevægelsens ret til at overenstkomstdække udenlandske søfolk, herunder mange fra Filippinerne og Østeuropa, på skibe under registeret.

SiD har i efterårets løb i stort opsatte dagbladsannoncer ført en kampagne mod DIS. Målet er at få ændret de dele af loven, der sætter begrænsninger for danske faglige organisationer. Poul Erik Skov Christensen skriver herom bl.a.:

– Selv om SiD reelt slet ikke må organisere udenlandske sømænd, er det os, de henvender sig til, når der opstår problemer. Når de ikke får udbetalt sygedagpenge, bliver fyret uden grund eller når de efterladte ikke får udbetalt erstatninger, hvis deres familiemedlemmer omkommer på et dansk skib.

Fagforeningsbossen lægger til: – Et erhverv med fagforeningsfrie zoner er udemokratisk, uacceptabelt og fører til, at arbejdsgiverne mister respekten for deres ansatte. Vi kan ikke acceptere, at en branche, der sejler milliarder ind til Danmark og modtager millioner i støtteordninger, fralægger sig et socialt ansvar for sine ansatte.

Sømændenes Forbund, der i mange år havde sømandsbossen Preben Møller Hansen i spidsen, blev for nogle år siden opslugt af SiD.

Samtidig fremgik det onsdag af en notits i Dagbladet Børsen, at Maersk´s sydafrikanske datterselskab, Safmarine, har taget det belgiske flag til sig. Containerrederiet flytter 8 skibe over i det belgiske skibsregister og flere er på vej.

Der er tale om et nyt belgisk skibsregister, og de skibe, Safmarine vil bidrage med, omfatter 4, der sejler under Bahama-flag, og 4 andre, som er registreret på Isle of Man.