Fairtrade-mærkede varer i supermarkederne bliver revet væk, men kun halvdelen af merprisen går til producenterne i u-landene, siger kritiker til seneste udgave af Danidas avis “Udvikling”, der nu kommer på gaden.
Det er Tim Harford, forfatter til bogen The Undercover Economist, der kommer med denne vurdering i interviewet: – Jeg mener ikke, at fairtrade er skidt eller forkert. Det er blot en del af gamet, siger Harford.
Salget af Max Havelaar-mærkede produkter lå herhjemme på 100 mio .kr. i 2005 og er steget med 40-50 pct. i 2006, oplyser Fairtrade-organisationens danske sekretariat.
Stadig flere forbrugere er således for alvor begyndt at tænke på fattige bønder på indkøbsturen. Det betyder, at stadig flere danske virksomheder – senest chokoladevirksomheden Toms – nu også tilføjer Fairtrade/Max Havelaar-mærkede varer til deres sortiment.
Flere kritikere dog ikke overbeviste om firmaernes velgørende intentioner. Således har tidsskriftet The Economist talt med kritikere, der mener, at fairtrade er en ineffektiv måde at skaffe penge til fattige producenter på, hvor forhandlere lægger deres egen enorme avance oven i fair trade-produkterne og forleder forbrugerne til at tro, at hele den merpris, de betaler, bliver sendt videre.
Det er farligt, advarer Torben Hansen, professor på Institut for Afsætningsøkonomi på Handelshøjskolen i København:
– Det undergraver forbrugerens tillid til, at pengene rent faktisk går til, hvad man regner med. Hvis jeg køber fairtrade, gør jeg det for at støtte verdens fattige – ikke butikken. Så vil jeg da i hvert fald gerne have det at vide, siger professoren til “Udvikling”s februarudgave.
I Danmark kom de første produkter med Max Havelaars mærke på hylderne i 1995. Hos Max Havelaar Danmark er man naturligvis glade for fremgangen i salget:
– Det er et af vores bedste år, siger Jens Erik Dalgaard Jensen, vicegeneralsekretær i Max Havelaar Danmark og fortsætter:
– For første gang er det lykkedes at få detailhandlen til at gå ind i det her og tage det alvorligt. Ja, du kan faktisk godt bruge ordet gennembrud om det, der er sket.
– På verdensplan blev der solgt fairtrade-mærkede produkter for 1,1 milliard euro i 2005. Alene briterne brugte samme år for første gang nogensinde flere penge på etiske produkter (medregnet økologiske og miljøvenlige varer) end på øl og cigaretter, anfører han.
Man kan læse mere på www.udvikling.dk eller ringe og anskaffe sig “Udvikling”, det er gratis. Se videre på www.fairtrade.dk