Fra ørkenvandring til dansk litteraturfestival

Forfatter billede

Digteren Morgen Søndergaard og musikeren Randi Pontoppidan fandt inspiration i ørkenen. Lørdag kan de opleves på Louisianas internationale litteraturfestival.

Et ophold i oase-byen Siwa på grænsen mellem Egypten og Libyen gav nye erkendelser for den danske digter Morgen Søndergaard og musiker Randi Pontoppidan.

De optræder på Louisianas internationale litteratur festival med en koncert, der blander musik, digte og lyde fra Siwa. Der er mulighed for at høre dem lørdag den 25. august lokken 13 og 16. Stedet er Villa Scenen på Louisiana.

Det skriver Dansk Egyptisk Dialog Institut (DEDI), der har base i Kairo, i en pressemeddelelse:

Morgen Søndergaard og Randi Pontoppidan besøgte Siwa i begyndelsen af 2011. Det var revolutionære tider i Egypten.

“Randi spillede sammen med en række Siwa-musikere og optog koncerterne. Jeg skrev og oversatte digte fra Siwa-kulturen sammen med de lokale,” fortæller Morten Søndergaard i Louisiana Literatures program.

Kulturmøde i oasebyen

Det var Dansk Egyptisk Dialog Institut (DEDI) i Kairo, der tog initiativet til kulturmødet. DEDI udgiver i august en lille publikation – ‘Untld – Siwa Copenhagen’ – med et essay af Morten Søndergaard og fragmenter og billeder af kulturmødet i Siwa. Den kan bl.a. fås ved arrangementerne på Louisiana.

“Gennem samtale skal jeg ud i ørkenen, gennem ordene skal jeg nærme mig det sted som er Siwa”, skriver Morten Søndergaard under titlen ‘Jeg, dem; vi’.

Siwa er ørken, vand og palmer, men også mobiltelefoner og ældre vestlige kvinder i følgeskab med unge beduiner.

Salah Ibrahim tog Morten Søndergaard med ind i Siwas kultur. Salah Ibrahim er en central person i byen med de 25.000 indbyggere. Han er elektroningeniør og har arbejdet på Siwas elektricitetsværk i 20 år. Samtidig har han stor indsigt i Siwas musik og litterære traditioner.
Salah Ibrahim præsenterede Morten Søndergaard for Siwas digte og genlæste bl.a. ‘Paradise of the Desert’, en samling sange og digte fra 1950‘erne, der er skrevet af Refaat El Gowhary.

“Nogle gange finder man et andet hjerte, der føles tæt på ens eget. En, der tænker, som du tænker,” siger Salah Ibrahim i bogen.

“Da jeg genlæste digte fra ‘Paradise of the Desert‘ sammen med Morten, fik ordene og sætningerne ny mening. Jeg så dem i et nyt lys”.

Havefester i Siwa

Musikeren Randi Pontopiddan måtte revidere sin forestilling om mødet med musikerne i Siwa. For eksempel var det næsten umuligt at arrangere offentlige koncerter, fortæller hun i bogen.

“Til sidst måtte vi opgive og spille sammen i haverne i stedet,” siger hun.

“Mit indtryk er, at musikken i Siwa bruges både til at udtrykke glæde og til at få energi i en samfund, der har så mange uskrevne regler for, hvordan man kan opføre sig offentligt.”

Også tekstilkunstneren Helle Mardahl var med i Siwa og arbejdede sammen med kvinder, der bl.a. broderer traditionelle brudekjoler og sjaler.

Dialog mellem København og ørkenoase

“I DEDI er vi meget opmærksomme på, at de fleste af vores dialogprojekter foregår i København og Kairo”, fortæller Mona Bur om baggrunden for projektet i Siwa. Mona Bur arbejder med køn, kunst og kultur på Dansk Egyptisk Dialog Institut (DEDI) og er ansvarlig for Siwa-projektet. Hun fortæller, at projektet blev udviklet lige før revolutionen startede i Egypten i januar 2011.

“Vi ville undersøge, hvad der sker, når danske storby kunstnere kommer til en isoleret arabisk ørkenoase og skal samarbejde med de mennesker, der bor der. Vores ønske er på et senere tidspunkt at vende processen om og sende kunstnere fra Kairo til udkanten af Danmark”.

Gennem muren

Den helt centrale samarbejdspartner i Siwa var den danske tekstilkunstner Ellen Raven, der bor i Siwa. Hun har selv taget kulturspringet, fra Danmark til Egypten, til ørkenen.
Ellen Raven så, hvordan de tre kunstnere “brød igennem den usynlige mur som turister og ind i lokalsamfundet”.

“Som vært så jeg nye venskaber opstå og jeg så nysgerrighed og gensidig respekt,” fortæller Ellen Raven i Untld – Siwa Copenhagen’.

Sammen med DEDI udviklede Ellen Raven projektet kort før revolutionen startede i Egypten 25. januar 2011. Det fremgår af Mortens Søndergaards essay i bogen om København-Siwa-projektet, at revolutionen kom til at farve samtalerne og opholdet.

“Jeg går rundt i byen og det er godt nok, jeg hjælper en bonde med at fange et æsel og drengen på knallerten råber ikke Welcome to Egypt, men inde fra mørket råber han Egypt 25th of January.”

Bogen ‘Untld – Siwa Copenhagen’ og musikken kan downloades fra Dansk Egyptisk Dialog Instituts hjemmeside i løbet af august. Det er på www.dedi.org.eg

For yderligere information kontakt
Mona Bur [email protected] Mobil: +20 10 65053 30 40
Ellen Raven [email protected] Mobil: +20 1064026493