Det er 30 år siden, Mission Øst startede i en garage i Birkerød – bogstaveligt talt! Lastbil efter lastbil blev sendt afsted med nødhjælp til trængte befolkninger i Østeuropa og det tidligere Sovjetunionen. I dag er Mission Øst vokset til en international udviklingsorganisation, der leverer akut nødhjælp og langsigtet udviklingsbistand til i alt ni krise og konfliktramte lande i syd og øst.
Det fejrer vi ikke med reception, champagne og masser af arbejdstimer for at hylde os selv. Nej, vi vil fejre vores over 200 medarbejdere og 40 partnerorganisationer i Afghanistan, Armenien, Irak, Libanon, Myanmar, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Det gør vi ved at sende dem en kærlig tanke og gerne også ekstra støttekroner, så de kan møde de skrigende behov, de konfronteres med hver eneste dag.
Det er i det hele taget ikke så interessant at kigge bagud. Mere spændende er det at se fremad og imødegå de aktuelle udfordringer med kreative løsninger. Og her skal vi vores engagement være endnu mere ligeværdigt, så vi i endnu højere grad lytter til lokalbefolkningers ønsker og behov og inddrager dem i at løse dem. De er værdige mennesker, som er kommet i en situation, hvor de nu har brug for vores støtte. Men de kan også selv komme på løsninger og levere.
Derfor har jeg sat fem pejlemærker for Mission Øst og deler dem her i Globalnyt, for at de måske også kan inspirere andre.
1. Nødhjælp, genopbygning og viden om rettigheder.
Vi vil fortsætte med at yde både akut nødhjælp og tidlig genopbygning. Det indebærer, at man ret hurtigt hjælper befolkningen med at starte små forretninger eller genoptage deres små jordbrug, så de kan klare sig selv. Men vi vil fremadrettet også vise dem, hvordan de kan gå til deres egne myndigheder for at kræve deres ret. Vi skal dele vores viden med befolkningen, så de kan tage skeen i egen hånd og hjælpe sig selv ved at forlange ydelser fra myndigheder, hvis opgave er at støtte borgerne i deres land.
2. Klimatilpasning og selvforsørgelse.
Befolkningerne i vores lande er ofte udsatte for klimaforandringer og miljøpåvirkninger, der fører til både tørke og oversvømmelser. Her lærer vi dem at imødegå tørke ved at opsamle vand og dyrke en køkkenhave, så de får suppleret deres kost, og modvirke jordskred ved at plante træer, så den frugtbare jord ikke forsvinder ved voldsomme regnskyl. Men klimatilpasning skal fremover gå endnu mere i spænd med bedre levevilkår og jobs – og et godt helbred og velbefindende for den enkelte og dennes familie. Derfor skal landbrugsaktiviteter både håndtere klimaforandringerne og lære den enkelte småbonde at dyrke nye og ernæringsrige afgrøder.
3. Øget samarbejde med lokale partnere.
Vi behøver ikke som hjælpeorganisation at åbne et kontor i hvert land. Kontorer koster mange penge at drive, men vores medarbejdere kunne i stedet sidde hos de lokale partnere og rådgive dem om regnskab, planlægning, og hvad de ellers har brug for. Fordelen ved at samarbejde med lokale partnerorganisationer er en mere værdig måde at samarbejde på. Derved anerkender vi, at mennesker fra andre kulturer også kan byde ind med gode løsninger, der omhandler deres eget liv og lokalområde.
4. Engagere lokalbefolkningen endnu mere.
Vi skal lave en slags kontrakt med lokalsamfundet: Hvis I gør det, så gør vi resten. På den måde bliver det et ligeværdigt samarbejde, der også anerkender deres indsats. Når mennesker har været udsat for krig og naturkatastrofe, er de i chok og ved siden af sig selv. Men når de får vist denne tillid, og nogen forventer noget af dem, så kommer de mentalt på fode igen. Når man får ansvar, får man det bedre med sig selv, og så begynder en kreativ proces, hvor man tænker i løsninger. Det er det, vi vil: støtte folk til at de kan udleve deres fulde potentiale!
5. Dygtige og passionerede medarbejdere.
Hvis man har de rigtige ildsjæle med de rigtige kompetencer, kan vi drive det hele fremad. Det handler om at værdsætte dygtige folk og samtidig udtrykke klare forventninger. Vi skal fortsat være kendetegnet ved at have en lille administration med få ansatte herhjemme og samtidig have mange flere dygtige medarbejdere og partnere i de lande, hvor vi arbejder. Vores aktiviteter og partnerskaber ude i verden skulle gerne vokse de kommende år. For dette er jo det, vi vil. Hjælpe så mange som muligt. Som overskriften lyder på vores strategi frem mod 2030: ”Sammen om barmhjertighed”. Og det er altså barmhjertighed mod alle mennesker og hele skaberværket!
Betina Gollander-Jensen er generalsekretær i Mission Øst.