Frygt for at dansk færge skal skrottes på berygtet plads i Indien

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Kong Frederik IX – den sidste af de klassiske Storebæltsfærger – er ikke på vej til at sejle rutefart i Den Persiske Havbugt, men skal skrottes på den berygtede ophugningsplads Anang i Indien. Det bekræfter oplysninger, som TV2 Øst er kommet i besiddelse af, skriver Politiken Online tirsdag aften.

Det er den amerikanske hjemmeside Maritimematters.com, som på baggrund af oplysninger fra Anang, fortæller til TV2, at den danske færge er ventet på ophugningspladsen, hvor andre Storebæltsfærger tidligere er hugget op under stærkt kritisable forhold.

Til Politiken har eksperter vurderet, det er usandsynligt, at Kong Frederik IX kan sejle med passagerer igen. De mistænker derfor KFIX A/S, der har opkøbt færgen, for at udnytte et hul i internationale miljøregler, der gør det muligt at omdirigere færger og andre skibe til skibskirkegårde, så snart de når ud i internationalt farvand.

Anang er berygtet for at lade arbejdere med utilstrækkelig beskyttelse mod f.eks. asbestrester og tungmetaller foretage skrotning af skibe. Det har fået miljøminister Connie Hedegaard (K) til at bede Miljøstyrelsen gøre alt, hvad den kan for at undgå, at færgen havner i Indien.

De nye oplysninger gør det muligt for Korsør Kommune at komme Miljøstyrelsen i forkøbet. – I det øjeblik, der er berettiget formodning om, at man ulovligt vil eksportere færgen til Indien, skal vi som myndighed rent faktisk gribe ind, siger borgmester Flemming Erichsen (S), der vil se informationerne, før han præcis tager stilling til, hvad der skal ske.

Kommunen kan med en mistanke i baghånden kræve en klausul i kontrakten med KFIX A/S om garanti for videre drift, anfører Politiken.