Det Internationale Transportarbejderforbund, ITF, vil med en koordineret global indsats søge at presse verdens største containerrederi, Maersk, og A.P. Møller-koncernen som sådan til at forbedre vilkårene for koncernens ansatte og anerkende faglige minimumskrav i alle lande, skriver Politiken torsdag.
ITF består af 621 transportarbejderforbund i 137 lande med i alt 5 millioner medlemmer. På en 2-dages konference, som ITF netop har afviklet I København med Maersk som eneste dagsordenspunkt, klagede afrikanske ITF-medlemmer over, at A.P. Møller- Maersk “decideret har forhindret de lokale ansatte i at organisere sig”.
Også i USA og Latinamerika er der problemer med ansattes ret til at organisere sig frit, ligesom mange asiatiske lande er “sorte huller” på A.P. Møller-kortet, anfører Politiken.
– I første omgang vil vi præsentere A.P. Møller – Maersk for et fagligt og etisk kodeks, som vi selvfølgelig håber, at selskabet underskriver, så det kan blive til en egentlig international rammeaftale, siger Transpportarbejdernes næstformand, Stuart Howard, til Politikens Stig Ørskov og Bjørn Lambæk. – Hvis selskabet ikke vil være med, må vi jo presse dem til det, tilføjer han.
A.P. Møller- Maersk har imidlertid besluttet at lægge ITF på is efter en aviskampagne, hvor en af de danske medlemsorganisationer, SiD, har kritiseret danke rederier for at underminere søfolkenes arbejdsmiljø. APM finder kritikken ubeføjet og uberettiget.
Folketinget holder fredag forespørgselsdebat om emnet.
Læs også “Folketingsdebat om søfolk fra bl.a. u-lande”, 12.11.03, under Nyt fra Den 3. Verden.