Hård slutspurt om at blive årets fundraiser

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

På en fundraising-konference tirsdag d. 6. september i indsamlingsorganisationernes brancheorgan ISOBRO bliver det afgjort, hvilke danske NGOer der har været bedst til at fundraise i 2016, dvs skaffe midler hjem.

 

En af branchens sværvægtere, Folkekirkens Nødhjælp, har lagt sig i spidsen med hele tre nominerede kampagner. Blandt finalisterne er også to af CISUs medlemsorganisationer.

En af dem er SOS Børnebyerne, der op til sin landsindsamling udviklede et kort, som har sikret en finaleplads i kategorien “den mest innovative kampagne.” Kortet skulle hjælpe indsamlerne til at vælge de ruter, der giver flest penge i bøsserne.

Prisen for “den meste effektive fundraising-kampagne” kan blive Danish Muslim Aids. De er nomineret for kampagnen “Forældreløs er ikke hjælpeløs", en intensiv online- og offline kampagne om behovet for sponsorer til verdens forældreløse børn. Hele kampagen blev udført for 5.000 kroner.

Danish Muslim Aids første strategiske kampagne

Stoltheden er ikke svær at få øje på hos Danish Muslim Aid. Et facebook-opslag om deres nominering fik 400 likes – Det største antal nogensinde på NGOens side.

“Vi er meget beærede over at være nominerede. Det er stort for en organisation på vores størrelse, som bare gør det bedste, vi kan, med de ressourcer vi har til rådighed”, siger Signe Ejerskov, sekretariatsleder i Danish Muslim Aid.

Ifølge organisationen selv var kampagnen effektiv, fordi det lykkes at engagere mange frivillige, samle mange penge ind – særligt lige efter Ramadanen – og skaffe mange sponsorer.

 

Det er første gang, Danish Muslim Aid har lavet så stor en kampagne, der har kørt på så mange platforme og i længere tid. Når vinderen skal kåres, håber Signe Gjerskov, at kampagnerne vil blive bedømt ud fra den sammenhæng, de indgår i:

 

“De mennesker som har lavet kampagnen, er ikke kommunikationsuddannede. Vi har bare noget på hjerte og har haft blik for, hvad der måske kunne fungere”, siger hun.

Se alle de nominerede her.