Den 31. oktober 2011 er vi 7 milliarder i verden.
FN har beregnet datoen ved at fremskrive kendte data – og vurderer også, at indbygger nummer 7.000.000.000 formentligt bliver en dreng, født i Kina, skriver udenrigsministeriet i en pressemeddelelse.
I den anledning har FN indledt en kampagne om verdens befolkningsvækst, hvis fokus ikke mindst bliver på bæredygtighed og de unge mennesker med deres store uudnyttede potentiale.
Kampagnen lanceredes torsdag i New York, da Danmarks FN-ambassadør i New York, Carsten Staur, FN’s generalsekretær, Ban Ki-moon, og chefen for FN’s befolkningsfond (UNFPA) Babatunde Osotimehin, fortalte om ”7 Billion Actions” ved en paneldebat.
Det er 12 år siden, den globale befolkning nåede 6 milliarder, og det er forventningen, at udviklingen vil fortsætte, om end nu lidt langsom-mere, så de 9 milliarder nås i 2050.
FN sætter med ”7 Billion Actions”- kampagnen fokus på positive historier om verdens mange enkeltindivider og organisationer. Målet er at inspirere og mobilisere andre til aktivt at tage stilling til konsekvenserne heraf.
Paneldebatten blev via Twitter aktivt fulgt af engagerede verdensborgere fra hele kloden.
Internetplatform
En central del i kampagnen er internetplatformen www.7billionactions.org
Det er en interaktiv platform til udveksling af ideer, informationer og historier fra en hele verden og dens 7 milliarder indbyggere. Det er håbet, at især unge vil tage platformen til sig og deltage aktivt i debatten.
FN ser den historiske milepæl som en anledning til at diskutere udfordringer og muligheder for en verden med 7 milliarder mennesker og samtidig til at forny globale forpligtigelser til, at vi bør stræbe efter en sund og bæredygtig verden.
Befolkningsudviklingen er forskellig fra land til land, men det stigende samlede befolkningstal har vidtrækkende implikationer for emner som naturressource, bæredygtighed, migration, urbanisering og adgang til sundhedsydelser.
Udfordringen består ikke i pladsmangel. Hvis hele verdens befolkning stillede sig tæt sammen, som for at få taget et billede, ville den ikke have et større omfang, end den amerikanske by Los Angeles.
Fokus på unge, især unge kvinder
Fra dansk side fremhævedes i paneldebatten særligt vigtigheden af bæredygtighed i en verden med 7 milliarder mennesker, og hvor presset på begrænsede ressourcer kun vil øges i takt med en hastigt fremvoksende middelklasse i en række fremadstormende vækstøkonomier.
Under debatten var der desuden fokus på det enorme uudnyttede potentiale, som unge mennesker udgør, og herunder ikke mindst unge kvinder – næsten halvdelen af verdens befolkning er i dag under 25 år.
Generalsekretær Ban Ki-moon fremhævede, at ”young people are not only leaders of the future – they are leaders of today”.
“Empowerment” blev fremhævet som et nøgleord – ambitionen burde være, at hvert enkelt af verdens 7 milliarder mennesker sættes i stand til selv at kunne træffe beslutninger, som er afgørende for opnåelsen af et godt og sikkert liv.
Ban Ki-moon så særligt behov for øgede indsatser og initiativer i forhold til verdens mange unge kvinder – investeringer i unge kvinder kan samtidig give et positivt afkast i form af øget økonomisk vækst.
Paneldebatten og lanceringen var startskuddet for en række events, som i den kommende tid vil finde sted rundt omkring i verden, for at skabe opmærksomhed omkring milepælen.
Kampagnen ventes også at spille ind i en række andre globale dagsordener såsom opnåelse af og opfølgning på 2015-målene, Rio + 20 konferencen i juni 2012, samt markering af 20-året for vedtagelse af handlingsprogrammet for Den Internationale Konference om Befolkning og Udvikling i 2014.