Af Eva Højrup
journalist i Folkekirkens Nødhjælps mediegruppe
Arbejdet i et katastrofeområde er ekstremt. Men selv om forholdene er vanskelige, er det vigtigt, at myndigheder og nødhjælpsorganisationer husker at lytte og lade befolkningen komme til orde.
Derfor har nødhjælpsorganisationerne skrevet deres eget regelsæt for ”Best practice”.
– Hvad synes du om den hjælp, du får? Er den tilstrække-lig? spørger en medarbejder fra Folkekirkens Nødhjælps lokale samarbejdspart-ner, CWS (Church World Service).
Den ældre pakistanske mand svarer, at han selvfølgelig er glad for de madratio-ner, familien har fået, men mest mangler hjælp til at genopbygge sit hus.
Han har fået et telt, men aner ikke, hvad han skal stille op med sit kvæg, hvis vandet kommer igen.
Videoklippet er et eksempel på, hvor vigtigt det er at inddrage ofrene under en katastrofe, spørge om deres mening, lytte og bruge deres meninger i evalueringen af en indsats.
Orden i kaos = HAP
Omfanget af katastrofen i Pakistan er ekstremt. I takt med at katastrofen vokser og levevilkårene forværres, bliver betydningen af kvalitet og ansvarlighed i katastrofearbejdet og genopbygningen forstærket.
Derfor forsøger Folkekirkens Nødhjælps partner CWS efter bedste evne at udføre sit nødhjælpsarbejde efter de såkaldte HAP-standarder.
HAP er en standard for nødhjælpsarbejde, internationalt certificeret af den humanitære sektors egen rettighedsorganisation “The Humanitarian Accountability Partnership” (HAP), der har kontor i Schweiz. Heraf kommer ordet HAP.
Ifølge HAP skal folk vide, hvilken organisation, der uddeler nødhjælpen – og vide, at CWS og Folkekirkens Nødhjælp søger at leve op til nogle basale rettigheder og standarder i forhold til nødhjælpsrationerne.
De skal vide, hvordan det besluttes, hvem der skal have hjælp, hvor meget hjælp de kan forvente, hvornår, og hvor længe.
Klagesystem højner kvaliteten
– Folk er ikke bare passive modtagere, det er personer med en stemme. Hvis ikke vi inddrager dem, risikerer vi at ramme ved siden af deres allervigtigste behov, fortæller Lisa Henry, der er katastrofechef i Folkekirkens Nødhjælp.
– Hvis folk ikke er tilfredse med nødhjælpen, har de mulighed for at kommentere og klage. Inddragelse af den lokale befolkning, som ofte selv har ydet den allerførste livsvigtige nødhjælp over for naboerne, giver bedre resultater, uddyber Lisa Henry.
Respekt for befolkningen
CWS forsøger også at føre HAP-standarderne ud i livet i samarbejdet med de pakistanske myndigheder.
CWS har allerede holdt de første møder med myndighederne om, hvordan genopbygningen skal foregå. En opbygning, der skal ske med respekt for menneskerettighederne, og hvor det er vigtigt at inddrage befolkningen og deres ønsker.
Påvirkning af regeringen
– Jeg er utrolig glad for, at CWS er så optaget af både at involvere lokalebefolkningen, være åbne om den hjælp, der kommer, og skubber på for at den pakistanske regering også anvender disse standarder, anfører Lisa Henry.
– Vi skal altid bestræbe os på at forbedre den måde, vi arbejder på, så de nødstedte får en relevant, effektivt og hurtig hjælp. Med de klager, vi måtte få, kan vi rette op på vores uddelinger og yde en bedre indsats. Det her er vejen frem, slutter en tilfreds katastrofechef.
Artiklen er stillet til rådighed af forfatteren for u-landsnyt. Den står på www.noedhjaelp.dk