APM Terminals, A.P. Møller-Mærsks havnedivision, er endt i store vanskeligheder i Vietnam. Godt et år efter selskabet åbnede en stor containerhavn ud for Vietnams kommercielle center ved Ho Chi Minh City (Saigon), vakler investeringen, skriver dagbladet Børsen mandag.
Trods mange års minutiøs planlægning, er Mærsk alvorligt presset på grund af en omfattende udbygning af konkurrerende havne i det vigtige sydøstasiatiske vækstland, som betyder massiv overkapacitet og forringet indtjening.
I ‘Cai Mep International Terminal’-havnen ved Vung Tau er aktiviteten faldet fra 16 til 8 skibe om ugen, fordi styret i Vietnam tillader udbygningen af nye havne.
Direktør for markedsudviklingen for APM Terminals i Sydøstasien, Michael Them Rasmussen, anfører overfor Børsen, at problemerne skyldes, at gamle ineffektive havne ikke er blevet lukket, fordi det vil koste vietnamesiske job.
Desuden er vejene til havneområdet i dårlig stand og proppet med scootere, kvæg og langsomtkørende biler.
“Det grundlag, vi har truffet beslutninger på, er smuldret,” siger han.
Læs meget mere om dansk erhvervsliv og dets trængsler i Vietnam på www.borsen.dk