Det er sommer, det er festivalsæsonen. Og hvordan man end vender og drejer det, finder man Roskilde Festival på toppen af den danske festivalkransekage.
Hovednavnene i år er velkendte. Nobelprismodtager Bob Dylan spiller op for publikummet i deres bedste alder, mens Cardi B og Travis Scott skal forsøge at hip-hoppe sig vejen til de yngres pulserende hjerter.
Men hvilke koncerter kan globalisten med smag for eksotiske, sydlandske rytmer se frem til? Og hvad er der egentlig af udfordringer, når man skal booke kunstnere fra lande syd for Sahara? Globalnyt har talt med bookeren bag Roskilde Festivals oversøiske musikalske indslag, Peter Hvalkof, der i over 20 år har booket kunstnere fra hele verden.
“På samme måde som de foregående år har vores ambition været at ramme både stort og småt – vi har både ‘up and coming’ og veletablerede kunstnere,” siger Peter Hvalkof.
Hvilke tre oversøiske kunstnere Peter Hvalkof anbefaler, vender vi tilbage til senere. Først skal vi lige forstå den særlige forbindelse mellem Roskilde Festival og verdensmusikken, som Hvalkof dog helst undlader at kalde den.
“Roskilde Festival er en gammel hippiefestival. Allerede fra begyndelsen i 1970’erne havde vi oversøisk musik på programmet. Vi vil gerne dække nogle hvide pletter på verdenskortet. Vi tror på mellemfolkeligt sammenspil, og vi tror på, at forståelse for hinanden og for forskellige kulturudtryk kan skabe glæde,” siger Peter Hvalkof.
“Hippierne rejste ud i verden og mente, at de var blevet bedre mennesker af at sidde med korslagte ben og meditere i Himalaya. Det tror vi egentlig også på, og vi vil gerne give publikum nogle musikalske oplevelser, de ikke vidste, de kunne lide.”
Ikke altid lige let
Da Globalnyt onsdag eftermidag fanger Peter Hvalkof på en telefonforbindelse, er han samme morgen hjemvendt fra en tur til Marokko. Her var bookeren i studiet med en lokal marrokansk kunster, bookingteamet overvejer at hyre til en fremtidig festival. Festivalen har også doneret en del af sit overskud til den marrokanske kunster. Jobbet som booker har sendt Hvalkof afsted til steder som Brasilien, Columbia og Korea.
Forskellen på at booke oversøisk musik og store vestlige navne er afstanden, forklarer han. Med de oversøiske artister kommer han som booker helt tæt på musikerne i modsætning til de store internationale navne, hvor flere mellemled ofte skiller bookeren fra dem, de ønsker at booke.
Mens den nære relation har sine fordele, er en af de store hurdler som booker, at verdensmusikkens kunstnere oftest har færre penge og mangler en stor organisation bag sig. Det er dyrt for et 10-mand stort afrikansk band at turnere i Europa. Når først transport, overnatning og leje af udstyr er betalt, begynder det at tære på bandkassen.
Derfor arbejder Hvalkof tæt sammen med sine bookingkollegaer fra andre europæiske festivaller for at kunstnerne kan gøre deres roskildekoncert til en del af en europæisk turné. Det er samtidig med til at mindske Roskilde Festivals udgifter. Det er en win-win-situation, siger Hvalkof.
I den helt lavpraktiske ende af besværligheds-skalaen finder man problemerne med at få visum til Danmark, fortæller Hvalkof.
“Udover udgifterne forbundet med at få visum kan selve rejsen hen til konsulatet være en udfordring i sig selv. Vi har været ude for, at et band fra Centralafrika skulle hele vejen til Johannesburg (i Sydafrika, red.) for at få visum. Og det er ikke noget med bare at sende én mand afsted med 10 pas. Det er alle 10 bandmedlemmer, der skal møde personligt frem,” forklarer han.
Derfor er samarbejde med festivaller i Tyskland, Holland og Norge fordelagtigt.
“Så kan vi koordinere, at et band spiller hos os torsdag, og så tager de videre til Holland fredag.”
Roskilde-bookerens globale anbefalinger
Og nu er vi så nået til det – årets anbefalinger fra Peter Hvalkof. Vi tager dem i programsat rækkefølge.
SANTROFI, Ghana
Onsdag 3. juli, 19.30 på Avalon
Santrofi er en spritny gruppe af unge musikere fra den ghanesiske hovedstad Accra. “Bandet udgør et nyt highlife-kraftcenter, som består af lutter musiktalenter, som spiller denne herlige, hurtige og synth-drevne stil, som blev skabt i det tidlige 20. århundrede,” kan man læse på festivalens hjemmeside.
“Det er et yderst kompetent og dansabelt band. De er lidt af en fest,” siger Hvalkof.
Det ni mand høje ghanesiske band medbringer både hornarrangementer og traditionelle ghanesiske slagtøj. Bandets medlemmer vil efter sigende bytte både mikrofon og instrumenter undervejs i koncerten.
Det er ikke lykkedes Globalnyt at opstøve en smagsprøve på bandets musikalske formåen, så du må møde op onsdag, hvis du skal opleve “rytmer, melodier og sprog flyde sømløst sammen,” som festivalen beskriver det.
THE MAURICE LOUCA ELEPHANTINE BAND, Egypten
Torsdag 4. juli, 20.00 på Pavilion
“Maurice Louca er en spændende egyptisk musiker. Han var her sidste år, hvor han spillede to koncerter. Jeg har set ham flere gange, og han er virkelig god live,” siger Hvalkof.
Artiklen fortsætter under lydklippet.
“Med sin sindrige tilgang til tape loops and sampling lader Louca det traditionelle møde det samtidige i en slags mellemøstlig og vestlig fusion. He injicerer alt fra psykedelisk musik til ægyptisk shaabi og går således hinsides alle kultur- og genremærkater,” skriver festivalen og fortsætter:
“Dette er musik, som inviterer til dans. Vi vil faktisk gå så langt som til at sige, at det er kropumuligt at stå stille til Maurice Louca.”
Udover at spille i flere bandkonstellationer komponerer Maurice Louca musik til film, teater og kunstprojekter.
NICOLA CRUZ, Ecuador
Fredag 5. juli, 20.00 på Apollo
Sidste anbefaling fra Hvalkof kommer hele vejen fra Sydamerika. Den ecuadorianske dj Nicola Cruz kalder sig selv ‘Andes step’-producer og er “en ung mand på vej op”, fortæller Hvalkof.
“Han skiller sig ud fra meget af den musik, vi kender fra Latinamerika. Han er afro-inspireret og har meget fokus på cumbia, som han implementerer med indiansk inspiration. Meget dejlig musik,” siger han.
Artiklen fortsætter under videoen.
Cruz startede sin karriere som percussionist og udviklede derefter en tidlig interesse for elektronisk musik. Hans produktioner trækker på en bred vifte af inspirationer, i særdeleshed en dyb lidenskab for de andinske landskaber, kulturer, ritualer og rytmer, kan man læse på festivalens hjemmeside.
Roskilde Festival åbner sluserne for det camperende folk lørdag aften, og festivalspladsen åbner onsdag eftermiddag, hvor det ikoniske orange telt for første gang i festivalens historie synges i gang af festivalgængerne selv. Under temaet ‘danske sange’ byder Roskilde Festival officielt velkommen med et ‘sing-a-long’-arrangement, inden den svenske rapperinde Silvana Imam indtager Orange Scene.
God festival!