Hvem er bedst? Danske og kinesiske elever dyster på DR1

Forfatter billede

Kan danske 9. klasses elever løse en kinesisk afgangsprøve? Kan kineserne løse en dansk? I et nyt TV-eksperiment tester DR Dokumentar to klasser på hver sin side af Jorden og følger eleverne og deres undervisning gennem fire programmer på DR1.

Hvad kan eleverne? Og hvordan er de rustet til kampen om fremtidens arbejdspladser? Følg med i danskernes kamp mod kineserne fra mandag d. 22. april kl. 20, skriver “Nyheder om DR” fredag.

Folkeskolen er for alvor til debat i disse tider, og dokumentaren ’9z mod Kina’ på DR1 giver et nyt og globalt perspektiv på den danske folkeskole. Gennem et skræddersyet eksperiment dyster danske afgangselever mod verdens bedste: Kineserne, hedder det.

Hvem er bedst – Holme eller Harbin?

Danske elevers faglige niveau kritiseres ofte, mens kinesiske skoleelever regnes for verdens dygtigste.

I de internationale PISA-under-søgelser fra 2009 vurderes danske elevers faglige niveau til at være gennemsnitligt i forhold til lande, vi sammenligner os med, mens førstepladsen i alle fag går til kineserne.

Spørgsmålet er, om danske skoleelever er bedre end deres rygte. Det er eksempelvis aldrig testet, hvem der er bedst til kreativitet og samarbejde. Og er kineserne egentlig bedre til de traditionelle fag, når eleverne udsættes for nøjagtig samme test?

I fire programmer har DR Dokumentar sat sig for at sammenligne eleverne fra de to 9. klasser ved at teste dem i læsning, matematik, engelsk, samarbejde og kreativitet.

Derudover følger programmet hverdagen i to klasser i Holme Skole ved Århus og Skole no. 69 i Harbin i det nordøstlige Kina. Holme Skole har 31 elever i 9.z., hvor skoledagen er på ca. seks timer. Den kinesiske klasse har 54 elever, som går i skole 12 timer om dagen.

Katastrofe eller vigtige kundskaber?

Professor på Danmarks Pædagogiske Universitet, Niels Egelund, medvirker bl.a. i programmet og er en af kritikerne af danske elevers faglige niveau.

Han mener, det er en katastrofe, at nogle danske elever forlader folkeskolen uden de nødvendige boglige kompetencer, og han betegner den danske folkeskole som ”kærlig, men også slap”.

Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, medvirker også og advarer omvendt mod at overfortolke PISA-undersøgelserne.

Han mener, at folkeskolen har mange andre opgaver end at skabe elever, der er dygtige til tests. Ifølge Bondo er folkeskolen et fundament i udviklingen af det danske demokrati, og fokus skal være, at eleverne kan bruge deres kundskaber.

I dokumentaren får seerne indblik i, hvad eksperterne taler om, når de diskuterer inklusion, niveaudeling, timetal, disciplin og meget mere, og et kig ind i danske og ikke mindst kinesiske elevers hverdag, hvor fingregymnastik og øjenmassage bl.a. er på skoleskemaet.

Fokus på folkeskolen og Kina i uge 17

’9z mod Kina’ er led i et større fokus på den danske folkeskole og Kina i uge 17.

Udover dokumentaren kan man mandag, tirsdag og onsdag i uge 17 kl. opleve debat om mange af de emner, der tages op i ’9x mod Kina’. Det sker i ’Gadens Parlament’, der i den anledning sendes fra Holme Skole ved Århus.

Onsdag den 24. april kan man se programmet ’Tigermor og lektiekuren’ kl. 20 på DR 1.

I dette program følger vi to almindelige danske familier, der i en måned skal leve som en kinesisk familie. Det betyder to timers lektier hver dag og hård disciplin.

Vennerne, TV og computerspil bliver droppet, og den kinesiske coach Xinxin skal sørge for disciplinen, og for at lektierne bliver lavet, mens et hold af superpædagoger skal hjælpe til undervejs.

Målet er at gøre børnene til superelever, og se hvor meget dygtigere danske børn kan blive, hvis de arbejder ligeså hårdt som kineserne.

Spørgsmålet er: Kan familierne stå for presset? Og hvor meget dygtigere bliver børnene?

* ’9.z mod Kina’ fra 22. april, kl. 20.00, sendes i fire afsnit på DR1
* Gadens Parlament, mandag – onsdag i uge 17, kl. 19.05 på DR2
* ’Tigermor og lektiekuren’, 24. april, kl. 20 på DR1