FN’s flygtningehøjkommisariat UNHCR og IT-firmaet Google har sammen produceret et visuelt imponerende website, Searching for Syria, der går bagom krigen i Syrien.
Sitet er bygget op, så man nærmest bladrer gennem siderne, hvor man som læser præsenteres for velkomponerede billeder og korte tekster og hvor der gøres brug af 360 grader-videoer, levende grafik, før og efter billeder, videoer og andre moderne virkemidler.
Det består af fem kapitler:
- What was Syria like before the war?
- What is going on in Syria?
- What is a refugee?
- Where are Syrian refugees going?
- How can I help Syrian refugees?
I kapitlet “What was Syria like before the war?” præsenteres en række fakta om kultur, økonomi og hverdagen i landet før krigen brød ud i 2011.
Budskabet er, at Syrien på mange måder ikke var så forskelligt fra vores egne lande, som det måske virker i bakspejlet og under alle omstændigheder er blevet som følge af krigen.
I 2010 var de meste almindelige søgetermer på Google f.eks. Arab Idol, Bodybuilding, Summer fashion og Miley Cyrus.
Ligeledes i 2010 kom der flere turister til Syrien end der gjorde til Australien – 8,5 millioner mod Australiens 5,8 millioner.
Krigens konsekvenser præsenteres i form af både kolde data og personlige beretninger fra børn og voksne fra Syrien.