Hvorfor ikke bare en strategi for ligestilling?

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Af Lis Garval, U-landsnyt.dk

Danidas nye strategiske ramme for ligestilling, rettigheder og diversitet var imødeset med forventning. Eller måske rettere – der var forventninger til en ny, en opdateret ligestillingsstrategi.

Det er nemlig 10 år siden strategien ”Ligestilling i dansk udviklingsbistand” blev formuleret, og noget er der sket siden da. Både inden for udviklingssamarbejde og ligestilling.

 Desværre er forventningerne ikke 100 pct. indfriet. I hvert fald ikke mine.

Den nye startegiske ramme er en flot struktureret, velskrevet, omfattende hensigtserklæring, men jeg savner  f.eks. inddragelse af den udfordring som aldring i samfundet er og en kraftigere fokus på kvinders muligheder.

Som noget nyt nævnes for første gang specifikt seksuelle minoriteter, seksuel orientering og støtte til LGBTI- grupper. 

Strategic Framework for Gender Equality, Rights and Diversity in Danish Development Cooperation – strategien er kun udgivet på engelsk – kommer vidt omkring.

Så vidt omkring, at det fokus, som handels- og udviklingsminister Mogens Jensen i sit forord siger, fortsat er kvinder og piger, fremstår mindre klart.

I forordet siger handels- og udviklingsminister Mogens Jensen også, at strategiens titel er “an acknowledgement that gender stereotypes can result in limited tolerance of diversity. Denmark is a strong advocate for equal rights for all, and through this strategic framework, we seek to address human rights violations and discrimination based on sexual orientation and gender identity”.

Når man til ministerens forord lægger, at strategiens udgangspunkt er en rettighedsbaseret tilgang, at der er øget fokus på årsagerne til manglende ligestilling og diskrimination og på kvinders basale rettigheder, og at køn (gender) skal forstås som en kulturel og social konstruktion ”associated with specific expectations and norms which construct certain stereotypes that may result in limited tolerance of diversity in identity, appearance and behaviour”,  forstår man fra starten, hvor meget denne strategi vil favne.

Gender equality a core value

I  indledningen til strategien fremhæves, at ”Gender equality is a core value for Denmark”,  og at  “Progress on gender equality and women’s rights is a goal in its own right but also remains a critical factor in achieving poverty redaction and sustainable development”.

Ligeledes siges, at ligestilling og kvinders rettigheder har været en integreret del af dansk udviklingssamarbejde i mange år. Det er så rigtigt, og med den dansk-initierede fakkelkampagne, som skabte international opmærksomhed omkring udviklingmål 3 – Ligestilling og kvinders muligheder – understregede Danmark ligestilling som central i udviklingsprocessen.

Prioritering savnes

Hvordan følges dette så op i den ny strategi?

Den strategiske ramme bruger, som nævnt oven for, en rettighedsbaseret tilgang, som den ligger til grund for den overordnede udviklingsstrategi  ”Retten til et bedre liv”.

Denne overordnede strategis fire prioritetsområder går også igen i rammeværket. De er: 1 Human rights and democrary, 2. Inclusive Green Growth, 3. Social Progress og 4.Stability and protection.  

Inden for disse områder gengives kapitel for kapitel, hvad Danmark vil i fire-fem punkter.

Forud er gået kapitlerne visioner og strategiske valg, det internationale rammeværk, erfaring og resultater og tilgang.

Alt sammen uangribeligt og rigtigt, men ikke prioriteret.

Man kunne måske også i kapitlet om stabilitet have haft en udbygget reference til Danmarks handlingsplan for sikkerhedsrådsresolution 1325 og samarbejdet med forsvaret og rigspolitiet, ligesom forhandlinger/samarbejde med de forskellige regeringer gerne måtte have været mere specifikt.

Fra vision til praksis

Den strategiske ramme er ikke en handlingsplan, og man leder derfor også forgæves efter indikatorer.

Det nævnes dog, at Danidas landeprogrammer skal have ligestillingsindikatorer, og der skal gennemføres en gender analyse i forbindelse med udfærdigelse af et landepolitik-papir.

For at sikre, at de gode hensigter for ligestilling, rettigheder og diversitet omsættes i praksis er der  etableret to grupper: En Team Gender i udenrigsministeriet og Gender Focal points – et globalt netværk på repræsentationer og ambassader.

Det er tungt hverv at pålægge de to grupper. For det er noget af en udfordring at følge med i, om de smukke hensigter og de mange ord gøres til virkelighed.

Og ikke mindst at sørge for, at kvinders rettigheder og muligheder fremmes.

Ligestilling, rettigheder og mangfoldighed hænger sammen. Ingen ligestilling uden rettigheder og mangfoldighed. Og ingen ligestilling uden kvinder og piger i fokus.

Man kunne man med føje have nøjedes med en strategi for Gender Equality. For det er den strategiske ramme trods indpakningen i rettigheder og mangfoldighed.

 

Læs strategien på

http://um.dk/da/~/media/UM/Danish-site/Documents/Danida/Det-vil-vi/Strategier/4985%20DANI%20Strategi%20Ligestilling_UK_5NY.pdf

Se også

http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/18-08-14/taktfast-til-lykke-til-k-benhavn