Images 2016: 21 institutioner inviterer til globale kunstoplevelser

Forfatter billede

Det skriver arrangøren, Center for Kultur og Udvikling (CKU) i København, i en pressemeddelelse.

Få uger efter at to bomber dræbte tre personer tæt på målstregen ved Boston Marathon, gik en af Pakistans førende samtidskunstnere, Imran Qureshi, ombord på et fly fra den pakistanske millionby Lahore til New York.

Da han de næste uger skabte et af sine hidtil største værker på toppen af Metropolitan Museum of Art, var det med de fatale bombesprængninger i tankerne. Med detaljemættede blomster og nuancer af blodrød farve dekorerede han newyorker-museets tagflade.

I fugleperspektiv ligner værket umiddelbart en slagmark under Første Verdenskrig eller en befolket markedsplads i Lahore, sekunderne efter at en selvmordsbomber har sprunget sig selv i luften.

Nu vises hans kunst i Danmark.

50 kunstnere giver dansk kulturliv global indsprøjtning

19. januar åbner Nordjyllands største kunstmuseum, KUNSTEN i Aalborg, soloudstilling med Imran Qureshi, som har vundet stor international anerkendelse for sine blodrøde kæmpeinstallationer og miniaturemalerier, der bl.a. forholder sig til terrortrusler og grænserne mellem liv og død.

KUNSTEN i Aalborg er den ene af de 21 danske kulturinstitutioner, som i samarbejde med Center for Kultur og Udvikling og internationalt anerkendte kuratorer har inviteret flere end 50 kunstnere fra Afrika, Asien og Mellemøsten til Images 2016.

Otte festivaler siden 1991

Siden 1991, da hundredvis af afrikanske kunstnere under festivalen Images of Africa tog Danmark med storm, har Images med otte festivaler givet danskerne stærke indblik i kunstscenerne i dele af verden, mange fortrinsvis forbinder med konflikter og fattigdom, hedder det.

Hvor de første Images festivaler præsenterede publikum for nogle af de største kunstnere inden for især musikken, sætter Images 2016 spot på den visuelle nutidskunst.

Udfordrer og rejser vigtig debat

Med jævne mellemrum rejser danske politikere debat om, hvorvidt kunstnere bør deltage i samfundsdebatten eller nøjes med at underholde og dekorere vores byrum og vægge.

Fælles for de kunstnere, der udstiller, performer og skaber nye værker under Images 2016, er et stærkt engagement i de samfund og virkeligheder, kunstnerne lever i.

De er inviteret til Danmark, fordi de kan udfordre vores forestillinger om kulturer og samfund, mange af os fortrinsvis forbinder med terrortrusler, fanatisme og fattigdom.

Fordi de kan nuancere mediernes konfliktfokusererede fremstillinger af verden.

Og fordi de på tværs af kulturer og religioner kan åbne vigtige dialoger og henlede vores opmærksomhed på globale udfordringer som klimatrusler, terror og flygtningestrømme.

Danske kunstinstitutioner bør se mod Indonesien, Gaza og Nigeria

Når danske kulturinstitutioner inviterer internationale kunstnere til Danmark, er det oftest danske kuratorer, der sætter rammerne, og udstillingerne domineres fortrinsvis af europæiske kunstnere.

Det er dog hverken vilje eller interesse, men manglende ressourcer og netværk, der hidtil har afholdt mange af kunstinstitutionerne fra at præsentere kunst fra ikke-vestlige lande.

Derfor er Images 2016 kurateret i et tæt samarbejde med kuratorer fra og med indgående kendskab til nutidskunstscenerne i Mellemøsten, Afrika og Asien.

Ambitionen er, at det fremadrettet bliver indlysende og attraktivt for danske kunstinstitutioner at se i retning af kunstscener langt fra vores andedam, skriver CKU.

”Skal den danske kunstverden være på højde med kulturmetropoler som London og nye kulturelle vækstcentre som Jakarta, er et større globalt udsyn nødvendigt,” siger leder af Images 2016, Christina Papsø Weber.

Løber over et helt år

Mens de første Images Festivaler præsenterede den mest banebrydende musik, kunst, litteratur og film fra Afrika, Asien og Mellemøsten indenfor få uger, lægger Images 2016 festivalrammerne bag sig og løber over et helt år.

Publikum kan således besøge udstillinger og deltage i events og konferencer over en længere periode. Og kunstnere, kuratorer og kulturinstitutioner får mulighed for at etablere samarbejdsrelationer, der rækker længere ud i fremtiden.

Images 2016 handler nemlig ikke kun om at udvide danskernes kendskab til ikke-vestlige kunstscener, hedder det.

Målet er i ligeså høj grad at styrke de udenlandske kunstneres adgang til og omdømme på de europæiske kunstscener ved at synliggøre dem i mange forskellige sammenhænge.

Januar og februar

22. januar åbner Brandts 13 i Odense og Viborg Kunsthal en fællesudstilling med 18 marokkanske kunstnere
23. januar åbner KUNSTEN i Aalborg soloudstilling med Imran Qureshi fra Pakistan
11. februar åbner Trapholt gruppeudstilling med 12 kunstnere fra Afrika, Asien og Mellemøsten

Man kan læse mere om alle Images 2016’s udstillinger på de 21 danske kunstinstitutioner på www.cku.dk/landing/images-biennale

De deltager i Images 2016:

Aarhus Kunsthal, Brandts 13, Charlottenborg, Cph Pix, Den Frie udstillingsbygning, DIAS -den digital kunsthal, Fabrikken for Kunst og Design, Galleri Image, Holbæk Kommune, Holbæk Museum (Museum Vestsjælland), Kunstakademiet i København, KUNSTEN i Aalborg, Kunsthal Aarhus, Kunsthal NORD, Moesgaard, Museet for Samtidskunst i Roskilde, Nationalmuseet, Roskilde Festival, Rønnebæksholm, Råderum, Trapholt, Viborg Kunsthal.

Yderligere oplysninger hos:

Informationsmedarbejder Kathrine Storgaard Carlsen
E-mail: [email protected] og tlf. 33 38 97 33   

web: http://www.cku.dk