Indien er en vigtig brik i 2 danske og en finsk koncerns fremdrift p.t.
FLSmidths største forretning, cementdivisionen, er således først og fremmest drevet af væksten i Indien, skriver Berlingske Tidende torsdag.
– Væksten i Indien er imponerende – 8-9 procent om året – og det indebærer et kolossalt behov for øget cementkapacitet. Indien aftager nu en fjerdedel af kapaciteten i verden, siger koncernchef Jørgen Huno Rasmussen til bladet.
Også FLSmidths mineralforretning vokser. – Når hundreder af millioner indere og kinesere går fra fattigdom ind i den købedygtige middelklasse, så skal de have biler, aircondition, køleskabe og andre forbrugsgoder, der skal bruges mineraler til, så priserne på kobber, aluminium, nikkel og zink er historisk høje og lagrene stort set nul. Mineindustrien har kolossalt mangel på udstyr, forklarer Jørgen Huno Rasmussen.
Også danske Grundfos har det godt. Pumpekoncernen venter et resultat i år på 1,5 milliarder kr., og igen er Indien og Kina de mest positive markeder med vækstrater på henholdsvis 38 og 46 procent.
Den finske mobil-koncern Nokia er endnu en Indien-fan. – Indien er på kort tid blevet et af de største markeder, siger topchef Olli-Pekka Kallasvuo til Berlingske Tidende fredag.
Nokia beskæftiger i dag 9.000 ansatte i Indien mod blot 450 for 3 år siden og fabrikken i Chennai (Madras) har de seneste halvandet år produceret 60 mio. mobiltelefoner, halvdelen til eksport.
185 millioner indere har nu mobiltelefoner, og der kommer 6 millioner nye kunder til hver måned på verdens hurtigst voksende mobilmarked.