Indiens byer kan ikke følge med tilflytningen

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

Tilstrømningen til de indiske byer er massiv. I 2008 boede der 340 mio. i byerne og det anslås at der vil være 590 mio. i 2030. Men i mange byer kan infrastrukturen ikke følge med befolkningstilvæksten.

Gennem de seneste to årtier er indiens byer vokset med næsten eksplosiv hastighed. I 2008 boede 340 af inderne i byerne. Det tal vil vokse til 590 millioner når vi når 2030, spår en rapport fra konsulentfirmaet McKinsey. Det skriver Hindustan Times.

Delhi og byområdet, der omgiver den er vokset med 21 procent gennem de seneste ti år og i flere mindre byer – efter indisk standard vel at mærke – har væksten været meget højere. I byen Ahmedabad i delstaten Gujarat er befolkningen vokset med 40 procent fra 2001 til 2011. der bor i dag omkring seks millioner mennesker i byen, der er en af de hurtigst voksende i verden.

Det massive tilflytning til byerne matches ikke af udbygningerne i byernes infrastruktur, så mange steder er trafikken et voksende problem. Kun i de allerstørste byer, som Delhi, Mumbai og Bangalore er der foretaget væsentlige udbygninger af den offentlige transport, skriver avisen.

I en undersøgelse, som Hindustan Times har foretaget, svarer 43 procent af de adspurgte at mangel på offentlig transport skader trafikken i deres by. Offentlige trafikløsninger som metro og busbaner på vejene bliver efterspurgt af mange i undersøgelsen.

Vejafgifter og forhøjelse af prisen på benzin bliver støttet af 38 procent af de adspurgte.

Urbaniseringen har dog også positive aspekter. Mange af de adspurgte nævner at det at bo i byen giver adgang til bedre skoler, hospitaler og restauranter. Det gør sig dog ikke gældende når det handler om tilbud indenfor idræt, kultur og fritid.