Af Hans Hesseldahl, U-landsnyt.dk
Musikscenen i Belém syder af aktiviteter, der får den gode smag op at stejle. Kitsch, vulgære rytmer og tarvelig tekno blander sig med lokale genrer som lambada, brega og carimbó. I spidsen for den nye bølge står originalen Felipe Cordeiro.
I Belém på kanten af Amazonas går en ny generation af kunstnere på rov i den lokale musikarv for at give den et nyt, moderne udtryk.
En af frontfigurerne er Felipe Cordeiro (f. 1984), der er født til at gå sine egne kitschede veje. I hans univers bliver der ikke kigget skævt til dét, mange betegner som tvivlsom smag, men det er langt fra, fordi det unge talent mangler stil. Tværtimod har magasinet Rolling Stone lige kåret sangen ’Problema Seu’ fra hans nye album til den bedste sang fra Brasilien i 2013.
[video:http://youtu.be/vu8SjKl4EDY]Verden er et remix
”Mit mål er at polemisere spørgsmålet om god og dårlig smag. Jeg forener universer, der normalt er hinandens modsætninger: I min musik møder den billige, tarvelige kopi det originale med høj kunstnerisk værdi. Resultatet er kult. Jeg er vokset op med den lokale musik, men er meget påvirket af technobrega-musikken fra Beléms periferi. Den bliver lavet på laptops af folk, der ikke har forudsætninger for at udgive elektronisk musik, men de gør det alligevel. Typisk tager de amerikanske hits og tilpasser dem til en brasiliansk kontekst, og det var lige præcis dét, der gjorde mig nysgerrig – at en kopi pludselig fremstår meget original”, siger Felipe Cordeiro og fortsætter:
”Forestillingen om det originale kan kun lade sig gøre, hvis den kommer fra personlig kreativitet. Fx kan du tage Rihannas musik og parre den med lambada, og så har du pludselig en kopi med personlighed”.
Belém mellem tradition og fornyelse
Belém, der er på størrelse med København, har for alvor markeret sig på Brasiliens musikalske landkort gennem de seneste år. Byen er hovedstad i den Nordbrasilianske stat Pará, og udover ekstrem fattigdom og tårnhøje mordrater er regionen især kendt for en stærk kultur, hvor den traditionelle og caribisk inspirerede musik er helt central.
”Det, der sker lige nu i Pará, er, at en hel generation har revet skellet mellem de forskellige musikgenre ned og udveksler erfaringer på kryds og tværs. Vi blander det hele, og når du hører min musik, ved du ikke, om det er rock, brega eller carimbó, om det er traditionel eller moderne musik. Det er blandet – men for det gode”, forklarer Felipe Cordeiro og uddyber:
”Først og fremmest laver jeg brasiliansk popmusik med stærke bånd til den traditionelle musik fra Pará, og samtidig er jeg inspireret af technobregaens leg mellem kopi og originalitet”.
[video:http://youtu.be/SJyuOf2AxTc]Rundet af Kierkegaard og lambada
Om nogen er Felipe Cordeiro bevidst om sit musikalske ophav. Måske er det derfor, at han på en så overbevisende og underspillet facon kan kombinere en genre som lambada, der i forvejen har en lav status, med den notorisk ildesete technobrega og samtidig sende det brasilianske anmelderkorps til tælling.
Talentet kommer langt fra ud af det blå. Guitaristen i bandet er hans far, Manoel Cordeiro, der siden 70’erne været af en af de mest aktive producere af lambada og brega i regionen, og resten af familien består også af professionelle musikere.
”De tidligste barndomsminder, jeg har, er af min far, der producerer plader, rigtig mange plader. Jeg er vokset op i pladestudier og til koncerter. Musikken har altid været der. Allerede som 11-årig studerede jeg på musikkonservatorium, og som 16-årig begyndte jeg selv at lave musik”, lyder det fra den musikalske kamæleon, der fremhæver Søren Kierkegaard som en af sine inspirationskilder:
”Jeg kan blive helt flov over at sige det, men jeg er uddannet i filosofi på universitetet. Den første filosof, jeg læste som 14-årig, var Kierkegaard, der skrev om sine vandreture gennem København. Det var ham, der inspirerede mig til at læse filosofi”, lyder det afslutningsvist fra Felipe Cordeiro.