Iværksætter: Designertøj skal skabe udvikling i Afrika

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Kandidat fra Aalborg Universitet arbejder på at skabe afrikansk modeindustri

Af Mikkel Dahlqvist
Informationsmedarbejder
SEA – Supporting Entrepreneurship at Aalborg University

Milano, Paris, New York og København er førende, når det gælder modetøj. Men i fremtiden vil vestafrikanske hovedstæder måske også være at finde på listen.

Italieneren Mauro Pavesi, der har en master i udvikling og internationale forhold fra Aalborg Universitet, er i øjeblikket i Burkina Faso, hvor han arbejder som kommunikationsspecialist hos FN. Ved siden af arbejder han på at etablere et eller flere afrikanske tøjmærker, der på sigt skal kunne konkurrere med de førende mærker i Europa, USA og Asien.

Projektet hedder “Banqu”, og sammen med sin ven og sparringspartner, Eric Bøgh Svinth, håber han på, at en vestafrikansk modeindustri kan være med til at skabe økonomisk og social udvikling i Afrika.

– Banqu er en forretningsidé, men også et slags udviklingsprojekt, fortæller Mauro Pavesi.

– Vi fokuserer på det, der kaldes ”private sector approach to development”. Det vil sige, vi tror på, at man kun kan skabe økonomisk og social udvikling i fattige afrikanske lande ved at åbne forretninger, der skaber arbejdspladser og promoverer Afrikas image, fortsætter han.

Nøglebegreberne i Banqu-projektet er økologi og fair trade, men projektet handler også om at se godt ud. Derfor har Mauro Pavesi bl.a. allieret sig med en italiensk tøjdesigner fra Milano. Hun skal sikre, at det afrikanske modetøj også falder i europæernes smag.

Bruger eksisterende kapaciteter

Mauro Pavesi har i flere år arbejdet i marketingbranchen, men da han for 2 år siden påbegyndte sin uddannelse på Aalborg Universitet, skiftede han spor og fik arbejde hos FN – først i Zambia og nu i Burkina Faso.

I Banqu-projektet har han netop mulighed for at kombinere sin store interesse for afrikansk udvikling med sin erfaring fra marketingbranchen.

– Vi satser på marketing som en ny måde at skabe udvikling på. Marketing er nemlig et emne, der bliver overset, når man arbejder med udvikling. Det er muligt at sætte en positiv udvikling i gang i Afrika, hvis man integrerer markedet i den afrikanske kontekst og kultur. Alt, hvad man behøver, er et muligt marked og en strategi for at erobre det, siger Mauro Pavesi, der fandt på idéen med afrikansk modetøj, da han arbejdede for FN i Zambia i 2005.

Hele grundtanken i Banqu-projektet er at bruge de kapaciteter og evner, der allerede eksisterer i Afrika. Derfor var det heller ikke svært for Mauro Pavesi at se en potentiel udviklingsmulighed i en vestafrikansk tøjindustri.

– Jeg så potentialet i en tøjproduktion, fordi der allerede bliver produceret tøj i Afrika. Og så er bomuld et af Vestafrikas vigtigste produkter. Desværre bliver næsten al bomulden eksporteret til Indien eller Kina, hvor den bliver brugt til produktion af tøj- og tekstiler. Den produktion kunne lige så godt ligge her i Vestafrika, siger Mauro Pavesi.

Han forklarer, at Banqu-projektet derfor handler om at forsøge at beholde den afrikanske bomuld i Afrika og bruge den i Afrika. Lykkes det, vil det skabe nye arbejdspladser på det store kontinent.

Banqu vinder konkurrence

Banqu-projektet er i opstartsfasen og eksisterer i øjeblikket kun som et koncept. Men Mauro Pavesi har allerede etableret mange forbindelser til samarbejdspartnere, der kan hjælpe projektet i gang. Det er dog stadig for tidligt at sige, hvornår den første Banqu-kollektion kommer på gaden.

– En af de største udfordringer, vi har lige nu, er at finde en virksomhed, som vil investere i projektet, eller finde finansiering fra nogle udviklingsprogrammer, der støtter denne slags projekter i Afrika, siger Mauro Pavesi.

Mauro Pavesi og Eric Bøgh Svinth kan dog glæde sig over, at Banqu-projektet i juni vandt årets Develop Solution-konkurrence.

Det er en konkurrence, der præmierer studerende for at udarbejde forretningsplaner, der er økonomisk holdbare og har potentiale for at bidrage til udvikling i verdens u-lande.

Førstepræmien på 100.000 kroner skal de 2 iværksættere bruge til at rejse rundt i Afrika for at få bedre forståelse for de muligheder og udfordringer, de står over for.

Artiklen er venligst stillet til rådighed for u-landsnyt.dk af forfatteren, som kan kontaktes på tlf. 26 82 03 93, fax 98 15 73 31, mail [email protected] web:www.sea.aau.dk