Hvad gemmer sig bag dagens kalenderlåge?
Hvad gemmer sig i det nye år?
24 låger – 24 lande – 24 aktuelle udviklinger.
Når dragen flyver til Danmark
Af Niels Dyrelund, U-landsnyt.dk
Kina: At levere til det kinesiske vækstmarked handler for erhvervslivet i Danmark ikke kun om at etablere sig i Kina. Det handler også om at modtage kinesernes stigende udenlandske investeringer, og det gælder blandt andet de kinesiske turister.
Dansk erhvervslivs stigende interesse i Kina kan blandt andet forklares med, at de kinesiske forbrugere får flere og flere penge mellem hænderne.
Men at tage del i det kinesiske forbrugermarked foregår også uden for Kina. Danmark kan i 2015 forvente endnu flere kinesiske turister: en fordobling fra 2013. Og det kræver en tilpasning af den danske service.
En fortælling om den kinesiske turist i Danmark
Wonderful Copenhagen forventer mindst 230.000 kinesiske overnatninger i 2015. Det er en fordobling fra 2013, som var en fordobling fra 2007, dvs. en stigning på 200 % fra 2007 til 2015.
Danmark har dermed den bedste udvikling i kinesiske overnatninger blandt de nordiske lande.
Stigning i antallet af kinesiske turister kan ses i lyset af den øgede indsats for at markedsføre Danmark over for denne målgruppe. Og det har krævet noget særligt.
Chinavia (et mix af China og Scandinavia) er Wonderful Copenhagens initiativ, som mellem 2012 og 2014 har gjort en indsats for at forstå de kinesiske turister og markedsføre Danmark som kinesisk turistdestination.
Det netop afsluttede Chinavia-initiativ har udarbejdet fem informationspakker til dansk erhvervsliv, som nu kan blive endnu mere rustet til at modtage de mange kinesiske turister.
De fem pakker handler blandt andet om udviklingen på det kinesiske rejsemarked, best practices i Europa og en beskrivelse af den typiske kinesiske turist.
Chinavias undersøgelse tegner blandt andet et billede af den typiske kinesiske turist som værende god til at finde rundt: fra en storby, højtuddannet, bruger smartphones på rejsen og rejser i grupper.
Men den kinesiske turist er usikker på engelsk. Mens de historiske og berømte steder vækker stor glæde, savner den kinesiske turist mere information og service på kinesisk, fortæller undersøgelsen.
En fortælling om dansk erhverv i Kina
I de seneste år har dansk erhverv for alvor fået øjnene op for det kinesiske marked, som har været i stor vækst, mens vestlige markeder har stagneret.
Men dansk handel med Kina kan dateres helt tilbage til 1676.
Danmarks Ostindisk Kompagni, som startede Danmarks handel med Indien i 1616, fik monopol på dansk-kinesisk handel i 1772.
Ingeniørvirksomheden FLSmidth var også tidligt ude i Hong Kong, i starten af 1900-tallet.
Kinas kommunistiske revolution i 1949 ledte til en retræte af de danske aktiviteter. Men da den kinesiske økonomi begyndte at åbne op igen i 1980’erne, svarede de danske virksomheder igen med nye investeringer.
Danfoss kom til Kina i 1960’erne, allerede før økonomien åbnede sig. FLSmidth kom igen til Kina som én af de første af en række danske virksomheder i 1980’erne.
De kinesiske markedsreformer og voksende købekraft accelererede for alvor dansk handel med Kina i 1990’erne. I 2008 havde mere end 300 danske virksomheder etableret sig i Kina.
Det fremgår af bogen Strategies in Emerging Markets fra CBS, som omhandler danske investeringer i Kina og Indien.