Tid:

Sted:

Arrangør: N/A

Fyraftensmøde om One Laptop per Child

Tid: Mandag den 31. maj, kl. 16.00 – 18.30

Sted: IBIS, Nørrebrogade 68 B, 3. sal, 2200 Kbn N

Pris: Gratis

Tilmelding: Senest onsdag d. 26 maj via
http://www.uddannelsesnetvaerket.dk/events.php?mode=submit2event&iEventID=293


Tid: Mandag den 31. maj, kl. 16.00 – 18.30

Sted: IBIS, Nørrebrogade 68 B, 3. sal, 2200 Kbn N

Pris: Gratis

Tilmelding: Senest onsdag d. 26 maj via
http://www.uddannelsesnetvaerket.dk/events.php?mode=submit2event&iEventID=293

Projektet var ambitiøst, da IT-guruen Nicolas Negroponte lancerede ideen om en bærbar computer til 100 US dollar i 2005: Computeren skulle ikke være en billig kopi af andre computere, men en gennemført nytænkning, og salgsprisen måtte ikke være højere end de 100 dollar.

Bill Gates, Microsofts grundlægger, rådede potentielle købere til at anskaffe sig en ordentlig computer i stedet for! Hvordan gik det for et af de mest opsigtsvækkende teknologiske udviklingsprojekter nogensinde, og hvor er det såkaldte ”One Laptop Per Child (OLPC) ” initiativ henne i dag?

Et af de steder, hvor man afprøver OLPC initiativet, er en skole, der drives af Den lutherske Kirke i Nigeria. Her har lærere og elever i dag gavn af 100 OLPC computere som led i et udviklingsprojekt mellem Den lutherske kirke i Nigeria og Mission Afrika i Danmark.

Med OLPC computeren fulgte også et usædvanligt pædagogisk udviklings-projekt støttet af Danida gennem Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling (DMR-U): Projektet skal gøre det muligt for skolens lærere at gå fra at være helt uerfarne computerbrugere til at være pædagogiske forgangsmænd og kvinder inden for IT-baseret undervisning.

Ud fra erfaringerne i Nigeria vil vi diskutere en række forhold, som kan rokke ved vante forestillinger om IT og uddannelse i Afrika. Vi lægger op til diskussion af følgende emner, som vil blive prioriteret i samråd med deltagerne:

* Introduktionen af IT i undervisningen er en teknisk, men i endnu højere grad en pædagogisk udfordring, som kræver hensyn til kulturelle forskelle mellem Nord og Syd. Lærercentreret undervisning er almindelig mange steder i Syd, men med introduktionen af OLPC computeren får hver enkelt elev adgang til at lære uafhængigt af læreren. Hvilken betydning har OLPC computeren for undervisningen og lærer/elevrollen?
* Projektet var fra starten tænkt som et langsigtet og integreret projekt, frem for et rent IT projekt. Andre steder i verden har OLPC initiativer været katastrofale, fordi man ikke har gennemtænkt den tekniske og den organisatoriske side af initiativet. Hvad skal man tage hensyn til, når man vil bruge IT på en skole i Afrika og i en afrikansk uddannelseskontekst?
* Projektet har skabt meget store forventninger på skolen og i lokalsamfundet i Nigeria. Mange af målene er også blevet indfriet, og projektet har haft stor betydning for elever og lærere. Hvordan kan man bygge videre på erfaringerne fra Nigeria og de store forventninger til OLPC initiativet?

Oplægsholdere:

* Anders Mogensen er partner i Innovations- og konceptudviklings huset Seismonaut, hvor han til daglig hjælper virksomheder og organisationer med at navigere i den digitale udvikling. Han har fulgt OLPC initiativet fra idé til virkeliggørelse, både globalt og i Nigeria
* Jan Sølberg er Ph.d. i biologi, og lektor ved det Naturvidenskabeligt Fakultet på Københavns Universitet. Han arbejder med bæredygtig uddannelsesudvikling og brug af IT i undervisningen, og har specielt interesseret sig for opbygning af udviklingsvenlige kulturer. Jan har deltaget i undervisningen af lærerne på skolen i Nigeria.
* Niels Larsen er Ph.d. i kultursociologi og lærer på University College Lillebælt. Han arbejder med lærerudvikling, lærerkompetencer og udviklingsprojekter, herunder IT i undervisningen i Kenya, Thailand, Tanzania og Zambia. Niels har også deltaget i undervisningen af lærerne på skolen i Nigeria.