Kinesiske investorer har stemt Danmark ind som et ud af tre lande i Europa, de vil bruge som base for en global ekspansion.
Det skriver Udenrigsministeriet på sin hjemmeside torsdag.
Gruppen af investorer er en del af den nystiftede kinesiske Aigo Entrepreneur Alliance (AEA).
Cirka 25 kinesiske investorer, som blandt andet tæller den førende kinesiske forbruger-elektronikvirksomhed aigo, var på rundtur i Europa i december, hvor de ud over Danmark lagde vejen forbi Holland, Belgien og Storbritannien.
Efter rundrejsen besluttede investorerne sig for, at Danmark var et af de tre lande, de gerne vil åbne fælles hovedkontorer i samt anbefale alliancens øvrige knap 500 medlemmer at investere i.
Handels- og investerings-
minister Pia Olsen Dyhr mødtes i den indledende fase i oktober med lederen af alliancen, Feng Jun, bestyrelsesformand for den førende kinesiske forbruger-elektronikvirksomhed aigo, for at bane vejen for de interessante investeringer.
Pia Olsen Dyhr siger:
– Benarbejdet med at få Danmark gjort attraktivt over for de kinesiske investorer giver nu afkast. De kinesiske virksomheder ekspanderer globalt, og vi har hårdt brug for at trække nye investeringer til Danmark for at få skabt flere jobs.
Udenlandske virksomheder sætter pris på regeringens nye signaler om, at Danmark er et åbent land, hvor det skal være let at starte virksomhed, siger hun og fortsætter:
– Når investeringslystne kinesere nu vælger Danmark, så er potentialet stort. Jeg håber, at endnu flere i de kommende år vil få øjnene op for Danmark som springbræt til Europa.
Invest in Denmark, Udenrigsministeriet, var med til at sætte møder op i Danmark, hvor også statsminister Helle Thorning-Schmidt tog imod gruppen på december-turen.
Det var blandt andet Danmarks stærke kompetencer indenfor design og innovation, der gjorde udslaget i afstemningen, fastslår Feng Jun, bestyrelsesformand for aigo.
– Vi har fået en god modtagelse i Danmark fra toppolitisk niveau og synes, at landet har et meget favorabelt investeringsklima, hvor det er let at starte en virksomhed op.
Danmarks stærke fokus på design og innovation gør, at kinesiske brands kan lære af og samarbejde med danske virksomheder om at få succes i resten af Europa, siger han og fortsætter:
– Desuden giver Danmark gode muligheder for at samarbejde med universiteter og designinstitutioner om at videreudvikle vores brands, siger Feng Jun fra aigo, som er førende i Kina inden for mobile harddiske, digitale fotorammer og MP5 afspillere.
Feng Jun er initiativtager til alliancen, AEA, der har til formål at promovere kinesiske privatejede brands globalt. Alliancens medlemmer tæller virksomheder inden for forskellige brancher som elektronik, det maritime, ejendomme og beklædning. Fælles for dem alle er, at de har globale ambitioner.
Et af de øvrige stiftende medlemmer er den kinesiske milliardær Huang Nubo, ejer af Beijing Zhongkun Investment Group Co., som tidligere har vist interesse i at investere i Island.
Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr besøger til februar Kina for at fremme dansk eksport og fortsætte dialogen med kinesiske investorer om deres fremtidsplaner.
For yderligere information kontakt:
Frej Jackson, pressemedarbejder, Udenrigsministeriet , tlf. 29724477