KOMMENTAR: Stop Sri Lankas antiterrorlove

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Basil Fernando, leder af Asian Human Rights Commission, som det danske Rehabiliterings- og Forskningscenter for Torturofre (RCT) samarbejder med, havde forleden denne internationale kommentar i Politiken. Den omhandler menneskeretssituationen i Sri Lanka:

KOMMENTAR: Sri Lankas regering har officielt erklæret, at De Tamilske Tigre er blevet besejret. I et interview med BBC i søndags sagde forsvarsministeren: »De Tamilske Tigre eksisterer ikke længere«. Med De Tamilske Tigres endeligt findes der ikke længere nogen begrundelse for at bibeholde de nødrets- og antiterrorlove, der i dag gælder overalt i Sri Lanka. Kernen i disse love er ophævelsen af landets almindelige love, og dermed lemlæstes retssikkerheden og demokratiet.

Det bedste ville være at markere De Tamilske Tigres bortgang ved at give folk lov til at ånde frit og ophæve
nødrets- og antiterrorlovene. Antiterrorlovene indeholder ekstraordinære beføjelser, der bl.a. tillader langvarig tilbageholdelse, fratagelse af domstolenes normale ret til at overse tilbageholdelser og arrestationer, tilbageholdelse af personer på steder, der ikke er autoriserede til denne brug, meget strenge love, der begrænser ytringsfriheden og pressefriheden, strenge begrænsninger af forsamlingsretten, hvorved lovlige protester som f.eks. møder, stævner og demonstrationer bliver begrænsede, og strenge begrænsninger af retten til at oprette foreninger. Disse restriktioner nærmest lammer den juridiske proces, som den normalt overses af domstolene.

Rent faktisk giver nødrets- og antiterrorlovene visse regeringsmedlemmer, som f.eks. forsvarsministeren, en position, der er højere end domstolenes. Lokale og internationale love tillader den delvise ophævelse af visse rettigheder i en situation, hvor der eksisterer »en offentlig nødstilstand, som truer nationens beståen, og som officielt proklameres som en sådan«. Sri Lankas regering har selv indrømmet, at sådan en situation ikke længere eksisterer.

Den relevante paragraf i De Forenede Nationers internationale konvention om borgerlige og politiske rettigheder siger følgende: ”4.1. I en offentlig nødstilstand, som truer nationens beståen, og som officielt proklameres som en sådan, kan stater træffe foranstaltninger, hvorved deres forpligtelser i henhold til konventionen fraviges i det omfang, sådanne foranstaltninger er absolut nødvendige i den givne situation, og forudsat, at de ikke er uforenelige med statens øvrige forpligtelser i henhold til folkeretten og ikke indebærer forskelsbehandling alene på grund af race, hudfarve, køn, sprog, religion eller social herkomst”.

Nødrets- og antiterrorlove gør det ekstremt svært for den normale juridiske proces at fungere. Når ekstraordinære love tillader ophævelsen af landets almindelige love, så gennemsyrer det normal retspraksis og nærmest lammer den. Når sådanne love eksisterer i længere tid, kan de fuldstændig ødelægge retssikkerheden. Retssikkerhedens kollaps i Sri Lanka er blevet bemærket fra alle sider, og en af de medvirkende årsager er den fortsatte brug af disse ekstraordinære love. Man må håbe, at regeringen ikke vil lede efter endnu en ’dæmon’ – hvad enten den er reel eller indbildt – for at retfærdiggøre videreførelsen af nødrets- og antiterrorlovene.

Regeringens propagandamaskine, som længe har været afhængig af De Tamilske Tigres tilstedeværelse for at kunne retfærdiggøre alle former for statsterrorisme, vil med stor sandsynlighed lede efter endnu en dæmon, eller sågar et fantom, for at fortsætte den ondskabsfulde propaganda, den bruger til at kontrollere hele befolkningen.

Efter de sidste dages begivenheder er det ikke muligt for regeringen at retfærdiggøre videreførelsen af nødrets- og antiterrorlovene, hverken over for den lokale befolkning eller over for verdenssamfundet. Et sådant skridt vil blot gøre det mere troværdigt, at regeringen har skumle bagtanker med videreførelsen af lovene. Alle de politiske partier i Sri Lanka, medierne og civilsamfundet bør nu gøre alt, hvad de kan for at sikre, at nødrets- og antiterrorlovene ophæves med det samme. FN’s generalsekretær, Ban Ki-moon, er blevet bedt af Sikkerhedsrådet om at tage alle de nødvendige forholdsregler for at håndtere situationen, og Sri Lankas regering er blevet bedt om at samarbejde med generalsekretæren. Vi opfordrer generalsekretæren til at anmode om ophævelse af nødrets- og antiterrorlovene, så den humanitære krise kan håndteres på en ordentlig måde. Vi opfordrer tillige FN’s menneskerettighedskommissær, lederne af regeringer, der har vist interesse i situationen i Sri Lanka, og de singalesere og tamiler, der bor ude i verden, til at gøre det til en prioritet at sørge for, at disse love afskaffes hurtigst muligt.

Basil Fernando (f. 1944) er jurist og leder af Asian Human Rights Commission, som samarbejder med RCT om at forebygge tortur i Sri Lanka.

Oversættelse: Philip von Platen

Kommentaren blev bragt i Politiken 24. maj 2009. Teksten bringes med Politikens tilladelse og er stillet til rådighed for www.u-landsnyt.dk af RCT.