“Kongen” afsejlede uden vigtigt styreudstyr – bestyrket mistanke om ophugning i Indien

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Den gamle Storebæltsfærge “Kong Frederik IX”, der onsdag morgen afsejlede fra Halskov havn, mangler vigtigt styreudstyr om bord. Ifølge Politikens Oplysninger skulle danske eksperter i marineelektronik have været om bord tirsdag for at lave skibets gyrokompas og gyrorepeater, der er meget vigtige for at styre et skib, især hvis der er ringe sigtbarhed.

Men efter at færgen havde fået sejltilladelse fra de danske myndigheder, blev besøget aflyst med henvisning til, at kaptajnen og rederiet ikke ville ofre pengene på service. Ifølge elektronikeksperterne er det uforsvarligt at sejle uden velfungerende gyro.

De nye oplysninger bekræfter danske og internationale færgeeksperters mistanke om, at den 51-årige udtjente færge ikke skal sejle med passagerer, men er på vej til at blive skrottet under horrible arbejdsforhold i Indien – i strid med det internationale forbud mod eksport af miljøfarligt affald.

Færgen, der nu er omdøbt til “Frederik”, har ikke blot eftertragtet stål og reservedele om bord, men også asbest og kviksølv.

Efter at have undersøgt købers dokumentation, besluttede Korsør Kommune dog i sidste uge at der ikke var juridisk grundlag for at tilbageholde færgen. Det samme gjorde Søfartsstyrelsen efter et besøg på skibet i mandags. Det er Skt. Vincent, der som flagstat skal tjekke, at gyroen er i orden.

Både kommunen og Miljøstyrelsen mener, at sagen viser, at der mangler tilstrækkelig international regulering på området. Danmark presser i øjeblikket på internationalt for regler, der sikrer miljøforsvarlig ophugning.

SFs Ole Sohn kalder det “skandaløst”, at færgen fik lov at sejle og har stillet spørgsmål til miljøminister Connie Hedegaard (K) i sagen, anfører Politiken.