Gnawa-pioner på Roskilde Festival
Asmâa Hamzaoui er en kvindelig gnawa-musiker fra Casablanca. Hun skabte en sensation i Marokko, da hun trådte frem som den første velspillende kvindelige gnawa-musiker på messen Visa For Music i Rabat. Det er jo forbeholdt mænd at spille den trestrengede guimbri-bas, men Asmâa gør det virkelig godt, ligesom det for hendes familie, hvor faren var ret overset som musiker, har været en lille guldgrube. Endelig har Asmâa med sin fremtræden dannet skole, og mange unge kvinder vælger at spille gnawamusik. Men på Roskilde Festival er det altså pioneren, der træder op. Glem festivalens vanlige hype om ”ægte trance”, for det er det ingenlunde. Alligevel kan det blive godt, for den kvindelige gnaouïa, som det hedder på darija-dialekten, synger virkelig godt og det skal nok blive en medrivende omgang traditionel gnawamusik.
Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou
Torsdag den 4. juli
Gloria, Roskilde Festival
Herlige Bjonko spiller op til dans
Klarinetspilleren ligner – han er – den ægte vare, når han indtager pladsen i midten af et svedigt svingende balkanorkester og giver los på sin klarinet. Så er han den makedonske knægt fra lillebyen ved den græske grænse i en grad, så man glemmer, at han faktisk er vokset op i Høje Gladsaxe og fik sin musikalske opdragelse i Tivoligarden. Det var dengang og mange glas rakiïje er da også røget i halsen i takt med, at Bjonko og hans mageløse orkester har spillet verden tynd, ligesom de har hentet priser hjem i et væk. Oplev manden, der stadig har en knægts smil, men er ved at være en veteran med den mesterlige distance, der for alvor søger pausen fra hvilken alt kan gå amok. Lad dig bjergtage af sangerindens leg med romatraditioner og de oppiskede rytmer i et intimt spillested i Kødbyen. Det bliver intenst og godt.
Copenhagen Jazzfestival:
Bjonko
Fredag den 5. juli kl. 20.00
Råhuset, København V
Felas disciple med snert af Burkina
Starten af juli er et af årets højdepunkter for verdensmusik, hvor både Roskilde Festival og Copenhagen Jazzfestival har tradition for at markere sig med et overflødighedshorn. Også i år. Tag nu bare de fabelagtige The KutiMangoes:
Med saxofonisten Michael Blicher og basunspiller Gustav Rasmussen i spidsen fik de anmelderne til at tabe underskuffen, da de i 2014 kom hjem fra Burkina Faso og havde ikke bare lagt den lokale jazzfestival ned, men også spillede noget dybt funky musik, der både lånte fra Nigerias Fela Kuti og alskens jazzforbilleder. Afro-Fire var det rammende navn på udgivelsen, der gav en fortjent Danish Music Award.
Hvorefter de efter et væld af livekoncerter, der for alvor kridtede banen op med dans og overlegne blæserriffs, i flere omgange vendte tilbage til både Burkina Faso og Mali og lavede den fabelagtige Made In Africa, hvor de blandt andet var nede med jægere fra Malis Wassoulou-kultur. Nu spiller de fire koncerter på Jazz i Sydhavnen og har valgt at lave en speciel børnekoncert i Karens Minde Kulturhus. Hold øje med festivalen i Sydhavnen, som også besøger kapellet på Vestre Kirkegård.
Copenhagen Jazzfestival:
The KutiMangoes
Lørdag den 6. juli 2019 kl. 14.00-15.00
Børnekulturstedet Karens Minde
Ikonisk ægtepar fra Brasilien
De er to af jazzens ikoner, dette brasilianske ægtepar, henholdsvis en af verdensjazzens helt store perkussionister og en stemme, der med rette forgudes og har krydret skelsættende album med blandt andre Return To Forever, Santana, Miles Davis og mange andre. Brasilien blev hurtigt for småt for de to, der allerede for 52 år siden flyttede til New York, hvorfra verden er blevet erobret igen og igen. Sidst forrige år, hvor Airto Moreira indspillede det fine Aliê-album og igen kunne tage af sted med yndlingspartneren – i musikken såvel som i livet. Det er et scoop igen at skulle se de to i København på scenen på havnen. Der er få billetter tilbage. Skynd dig.
Copenhagen Jazzfestival – Jazz by the Sea:
Airto Moreira & Group m. Flora Purim (BRA)
Lørdag den 6. juli kl. 20.00
Kulturhuset Islands Brygge, København S
Bliv forført af Malis diva nummer 1
Vi har omtalt hende tidligere, divaen fra Wassoulou-folket i Mali. Honningstemmen krydret med den rappe rytmiske underskov af svirpende trommer og den skurrende lyd af fulani-jægernes kalabas-BAS, kamele n’goni’en. Glæd dig til at se den flotte dame entre scenen som den verdensdiva, hun er i hver en situation. Til de første toner af hendes utrolige stemme, der har en sødme, som er få forundt. Og tænk på, hvordan hendes ord i gennem tre årtier har været trøst og inspiration for undertrykte kvinder hjemme i Mali. Samtidig med, at du bare må stå op, selv om koncertsalen i DR-byen bestemt ikke indbyder til dans. Alligevel siger jeg: ryst din afrikanske røv, vi har den alle, og Oumou vil elske komplimenten. Det bliver stort og jeg glæder mig som et barn. Hvergang!!!
Copenhagen Jazzfestival:
Oumou Sangaré (Mali)
Søndag den 7. juli kl. 20.00
DR Koncerthuset, Koncertsalen, København S
Direkte fra den maliske bryllupsfest
De er unge, hotte og rent ud fabelagtige, orkestret jeg har fulgt fra begyndelsen i Mali. Der udspringer de dels af danske studerende fra Aarhus, der har gået på konservatoriet i Bamako og lokale studerende, der med baggrund i den kristne kirke spiller vildt medrivende. De er Bobo-folk og sammen har de skabt en hybrid, der er blevet modtaget med respekt i Mali. De spiller ofte til bryllup og svinger voldsomt, samtidig med at de dybt iørefaldende melodier appellerer til både hofter og hjertet. Tag ned i boghandlen på hjørnet og få dig en oplevelse af friske inspirationer, hvor sangeren Sory Dao tager dig på afrikanske eventyr og hele rummet vibrerer.
Copenhagen Jazzfestival:
Faratuben (DK/Mali)
Mandag den 8. juli kl 20.00
Tranquebar, København K