Fair Trade Import – sammenslutningen af U-landsimporten og Salaam-butikkerne – kunne på sin generalforsamling forleden se tilbage på et begivenhedsrigt år, fremgår det af bestyrelsens beretning for 2004-2005.
Her beretningen:
2004 har bl.a. budt på omvæltninger med hensyn til formand, ansat leder, struktur af virksomheden, primære salgskanaler, produktudvalg, nye samarbejdsaftaler og meget mere. Vi keder os altså ikke i Fair Trade Import (FTIs) bestyrelse, men heldigvis fylder de positive omvæltninger mest.
Vi fortsætter arbejdet for at skabe en stærk import- og bevidsthedsskabende organisation til glæde for både producenterne i u-landene og for butikker og andre kunder i Danmark og Norden. Der er masser af potentiale for vækst, både på vare- og salgssiden, og der er stadig langt op til vores mål om at blive det land, hvor der afsættes flest fair trade-varer pr. indbygger.
Tsunami-katastrofen i december gav endnu et aspekt på, hvor vigtigt vores arbejde er. Når kriser rammer er det endnu vigtigere at have stærke organisationer med en vis økonomisk og organisatorisk ballast, der gør dem i stand til at kunne organisere et hjælpearbejde til de svageste. Her har en del af vores samarbejdspartnere, bl.a. Gospel House på Sri Lanka, været med til at afhjælpe resultaterne af flodbølgens hærgen.
Fusion
I løbet af 2004 blev fusionen mellem den gamle Salam-organisation og U-landsimporten endelig en realitet. Ved slutningen af 2003 blev fusionen vedtaget på de 2 gamle foreningers generalforsamlinger, og der blev holdt en første generalforsamling i den fusionerede forening.
Dermed troede vi, at alt kørte på skinner, men det skulle vise sig at blive en besværlig proces vi stod overfor.
Det var ikke politiske eller principielle forskelle, der gav besværet, men praktiske og økonomiske. Hvordan skulle sammenslutningen skrues sammen, således at vi fik den ønskede fælles forening men uden at skyde os selv i foden ved at vi pludselig endte med et stort skattesmæk?
Det kostede især Ernst og vores revisionsfirma Kvist og Jensen mange bryderier, men efter 10 måneder blev fusionen endelig officielt en realitet.
Struktur
I starten af 2004 sagde vi farvel til Lone og Mads Froholdt, som havde arbejdet i FTI og U-landsimporten i perioden op til fusionen og lagt et stort stykke arbejde i både fusionen og et Danida-støttet projekt, som Fair Trade Danmark gennemførte i 2003, og som også FTI og U-landsimporten var dybt engagerede i. Mads og Lone ønskede forandring og valgte at rejse ud i Europa, da Danida-projektet var afsluttet.
Pr. 1 februar 2004 ansatte vi en daglig leder, men vi vurderede hurtigt, at der var for stor forskel på forventningerne til arbejdet mellem os. Herefter overtog Ulrik Kristiansen, som var formand for foreningen i første halvår af 2004, og Povl Dalsgaard den daglige ledelse på frivillig basis.
De lagde et stort arbejde i at drive virksomheden og gennemførte en del strukturændringer i den daglige drift, og i forsommeren 2004 blev Povl ansat som generalsekretær for foreningen.
Med Povls ansættelse (som generalsekretær, red.) var det naturligt at flytte en del af arbejdsopgaverne til København, og her blev en afdeling af FTI etableret i juli i dejligt lyse kontorlokaler, som bruges i samarbejde med Infoturum.
I dag foregår det meste salgs- og informationsarbejde fra København, mens varerne distribueres fra lokalerne i Odense. Vel at mærke nye lokaler, for foråret 2004 bød også på en flytning i Odense. Vi rykkede 2 etager ned, således at vi i dag bebor kælderlokalerne på Østre Stationsvej 42. Dette har givet meget bedre lagerforhold, og de mere begrænsede kontorforhold passer også til den nuværende bemanding.
Vi er meget opmærksomme på den fare, der ligger i at dele aktiviteterne op mellem 2 centre, og som især U-landsimporten oplevede i de mange år, hvor salgsarbejdet foregik fra Mors, mens informationsarbejdet foregik fra København. Det kan let give anledning til en ”dem” og ”os”-holdning, og det kræver meget opmærksomhed og information frem og tilbage at imødegå dette.
Vi har derfor udviklet Team-FTI, der sammensvejser organisationen og giver en fælles identitet. Team-FTI består i dag af 47 personer inklusive bestyrelsen. Hele FTI-team har ydet en meget stor indsats gennem 2004, og det forventer vi også sker her i 2005!
Fusion, flytning, bemanding, struktur – foråret 2004 bød på mange store forandringer, og i en periode kunne det knibe med at bevare overblikket over bl.a. økonomi og debitorstyring. Mange personer lagde et stort arbejde i at genskabe og forbedre dette overblik – her kan Lis og Ernst især nævnes.
I løbet af sommeren og efteråret kom nye strukturer og arbejdsgange på plads. Vi måtte dog erkende, at den kapital, vi havde i den fusionerede forening, var noget mindre, end vi havde troet, da vi startede fusionsprocessen. Der skulle altså spares og passes på, men FTI har efterhånden igen opnået lidt større økonomisk tryghed, nu hvor vi er vel inde i 2005.
Vision og mål
I denne omvæltningsperiode har det været vigtigt at sikre, at vi stadig deler den samme vision om, hvad fair trade er, og hvor vi skal bevæge os hen. Til det formål har FTI-teamet udarbejdet en 3-årsplan, som bestyrelsen har tiltrådt i januar 2005.
Årsplanen vil blive revideret årligt, og den er et instrument til at sikre, at nye og gamle FTIere, ansatte og frivillige, i øst og vest til stadighed har det samme perspektiv på arbejdet i foreningen. Årsplanen kan hentes på vores hjemmeside, www.fairtrade-import.dk.
Vi har også udarbejdet en lettilgængelig oversigt over aktører og deres rolle i FTI: Fair Trade Hvem, Hvad og Hvorfor, som ligesom vores oversigt over Team-FTI er tilgængelig på www.fairtrade-import.dk sammen med meget andet materiale.
Salg og markedsføring
I 2004 lå vores vareomsætning en smule under 1,5 millioner kr. Den var dermed på niveau med omsætningen året før til trods for de mange omvæltninger. Vi forventer en noget større omsætning i 2005 og de kommende år, og dette vil også være nødvendigt for at sikre en sund drift.
Udover salg til fair trade-butikker i både Danmark og det øvrige Norden sælger vi mange varer til almindelige kommercielle butikker. Et nyt og lovende salgsområde er gavepakker, som der arbejdes meget med. Lene Gall blev i oktober 2004 ansat til at stå for dette område.
Gavepakker, som kan sammensættes, så de passer til forskellige ønsker og pengepunge, forventes i 2005 at udgøre 10-15 procent af salget. I 2004 blev der omsat for over 100.000 kr. til store velkendte organisationer.
Et andet nyt område er customisation. Det er salg af kuglepenne, musemåtter, notesbøger og andet, som virksomheder kan bruge til at profilere sig, og hvor fair trade-aspektet kan være et ekstra salgsargument. Customisation kan på sigt give mange nye muligheder for vore producenter.
Dette salgsområde er helt nyt for FTI, idet det først blev startet op i oktober 2004, men det forventes at nå op på 10-15 pct. af omsætningen i år. Området ledes af Dorte Bloch, som også leder FTIs nye design team.
Vores webshop er også kommet op at stå igen efter en længere pause, således at butikker og folk, der ikke bor i nærheden af en fair trade-butik, kan bestille varer via nettet. For tiden udgør webshoppen ca. 4 pct. af den samlede omsætning, og det er en andel, der forventes at stige kraftigt over de kommende år.
Blandt Team FTIs frivillige, ansatte og provisionslønnede er der for tiden 8, der arbejder med salg på hel- eller deltid og 4, der arbejder med bevidstgørelse, marketing, kommunikation og advocacy.
Design, varer og producenter
FTI har etableret en Design-gruppe, og den første trendrapport er på bordet. Ligeledes har vores producenter udviklet de første prototyper baseret på FTI-design.
Der er kommet mange nye varer, bl.a. bananøl, økologisk tøj og genbrugsprodukter. Samtidig forsøger vi selvfølgelig at fastholde de mest populære af vore eksisterende produkter.
Således er EMA i Indien, som vi har handlet med i mange år, stadig vores største samhandelspartner, og 35 pct. af vore varer kom derfra i 2004. Andre store og gamle samhandelspartnere er Exporsal i El Salvador og SIPA i Sydindien.
I løbet af 2004 blev der aflagt udviklings- og samarbejdsbesøg hos producenter på Filippinerne og i Nicaragua, og i februar 2005 besøgtes Uganda og en fair trade messe i Tyskland.
I løbet af året besøgtes også Fair Trade Organisatie i Holland, som vi har importeret en del varer gennem. Det er dog hensigten, at denne andel skal falde over de kommende år, som det fremgår af FTIs 3 årsplan. I 2004 blev en femtedel af vore varer importeret via Holland.
Informationsarbejde
Fair Trade Import har initieret og deltaget i en lang række oplysningsaktiviteter, bl.a. fotomaraton i København, holdt foredrag i Rotary og indlæg på Økologikonferencen, ”Snak, se, smag og vær glad-aftener”, FTI-lanceringer, støttet MS-ugen, ligesom vi har uddelt oplysningsmateriale på diverse konferencer og messer.
På den mere permanente informationsformidlings-side kan nævnes vores nye minimagasin Fair Trade Nytter, som vil blive udsendt hver anden måned i 2005 og hver måned i 2006, og Fair Trade bladet, som udkommer halvårligt, men som det er intentionen skal udkomme kvartalsvis.
Der bliver arbejdet meget på at forny og forbedre hjemmesiden, som for tiden indeholder information om og case stories fra vore producenter og masser af nyheder om FTI.
Støttemidler
FTI har i løbet af 2004 fået støttemidler fra 3 organisationer, i alt 3,45 millioner kr. Udover Danidas oplysningsbevilling kom disse midler fra Tips- og Lottotjenesten og et mindre beløb fra Biblioteksstyrelsen. Denne støtte er særdeles vigtig for FTI og en nødvendighed i forbindelse med opbygningen af større bevidsthed om fair trade i Danmark.
Det er stadig målet, at FTI skal være selvfinansierende gennem handelsvirksomheden, og støttemidler skal dermed anvendes til oplysning, bevidstgørelse og producentinitiativer.
Danida
Danidas bevågenhed er fortsat på fair trade-arbejdet. I 2002 fik Fair Trade Danmark 4 millioner kr. til udviklingen af fair trade, og FTI var en integreret del af dette projekt og havde dermed også glæde af midlerne.
Her i november 2004 var det så FTI, der selv fik midler. Vi har modtaget 3,033 millioner kr. i en bevilling, der frem til november 2005 skal bruges til produkttilpasning, design og videreudvikling af gavepakkerne. Vi får dermed mulighed for i samarbejde med vore producenter at sammensætte, tilpasse og designe produkter, så de både matcher tidens trends og kundernes individuelle behov.
En stor del af bevillingen skal også gå til forbedring af vores hjemmeside og webshop, oprettelse af et salgsstøttesystem og indkøb af nyt IT-udstyr. Dermed har vi bedre mulighed for at understøtte salg, markedsføring og administration, og Danida-bevillingen er en meget stor hjælp til at sikre den fortsatte udvikling af fair trade i Danmark.
Samarbejde med andre organisationer
En væsentlig forudsætning for, at vi kan nå vores mål, er samarbejdet med andre organisationer, der ønsker at bidrage til udviklingen af bæredygtig handel og produktion.
Vi har i løbet af året styrket vores samarbejde med IFAT, den internationale sammenslutning for alternativ handel, som vi har været medlem af i mange år, og Max Havelaar Fonden, som vi i sin tid var med til at stifte.
En ny organisation for os er Switcher, en ledende tekstilproducent, som har modtaget mange internationale miljøpriser.
(Fagforbundet) KAD, som i mellemtiden er blevet til 3F, samarbejder vi med om udvikling af bæredygtig handel tilknyttet deres projekter i Nicaragua og Filippinerne. Også med Caritas har vi samarbejde om udvikling af bæredygtig handel.
Og så er der opstået en ny slags Kaffeklub, nemlig et nyt allianceprogram, som skal øge danskernes sans for kvalitet på kaffemarkedet. Her er FTI medlem af bestyrelsen og formand for u-landsnetværket.
Vores paraplyorganisation for fair trade-importører og –butikker i Danmark, FTDk, er vi stadig en del af og har udstrakt samarbejde med; bl.a. om lokalerne på Østre Stationsvej, hvor vi gør brug af en del af FTDks udstyr, mens FTDk bl.a. bruger vore lokaler til mødevirksomhed og opbevaring af en del materialer.
Ovenpå Danida-bevillingen fra 2003 har FTDk måttet nedskære sine aktiviteter en hel del, og det har givet nogle tilpasningsvanskeligheder, som også har givet gnidninger mellem FTI og en del af det øvrige FTDk. Vi er dog enige om, at vi må og skal nå frem til en løsning til gavn og glæde for begge parter.
Afslutning
I en tid, da bevidstheden om fair trade breder sig og mange søger mere indhold og sammenhæng i livet, bl.a. ved at interessere sig for, hvor de varer, de køber, stammer fra, og hvordan produktionen har fundet sted, har FTI alle muligheder for at vokse og trives.
Vi mener, at den nuværende udgave af FTI, som er trimmet, moderniseret og udvidet med mange nye og gode kræfter, er i stand til at matche den udfordring det vil være at udnytte det potentiale, der er for os.
Men ikke uden besvær og sværdslag. Det er ikke en simpel opgave, der ligger foran os, og selv om man er enige om målet, kan der sagtens opstå uenigheder om midlerne til at nå det. Det skal der også være plads til i en organisation som vores, hvor mange forskellige menneskers kreative sider skal opdyrkes og udfordres.
Men vi skal ende med at vise i praksis, hvad vores nye udgivelse er kommet til at hedde: at Fair Trade Nytter, slutter Fair Trade Imports beretning for 2004-2005.
Kilde: www.fairtrade-import.dk