Lørdag den 12. maj er international ”World Fair Trade Day”, og i år er der for alvor noget at fejre, hedder det i en pressemelding fra Max Havelaar-fonden fredag.
Danskerne køber Fairtrade-produkter som aldrig før – salget af Max Havelaar-mærkede produkter steg med 50 procent fra 2005 til 2006. Men faktisk er danskerne hoppet med på en trend der i flere år har været fremherskende i udlandet, hedder det.
– Når du køber Fairtrade-produkter får du et godt produkt og er med til at sikre, at fattige bønder får en fair pris for deres produkter, lyder det fra Judith Kyst, generalsekretær i Max Havelaar.
Max Havelaar kan på World Fair Trade Day konstatere, at danskerne aldrig før har haft så stort et kendskab til mærket. 58 pct. kender nu Max Havelaar-mærket, og det er en stigning på 23 procentpoint i forhold til sidste år, viser en undersøgelse udarbejdet af Analyse Danmark for Max Havelaar Danmark.
– Men det er selvsagt lige så vigtigt, at danskerne også køber produkterne. Vi kan til vores store glæde konstatere, at der aldrig er røget så mange Max Havelaar-mærkede produkter i indkøbs-kurven som nu, anfører Judith Kyst.
Bag World Fair Trade Day står IFAT, International Fair Trade Association.
Fairtrade i Danmark:
– I 2006 købte danskerne 2.310.559 kg/liter Max Havelaar-mærkede produkter
– 34 procent af danskerne har købt Max Havelaar-mærkede produkter inden for de seneste 3 måneder. Det er en stigning på 13 procentpoint i forhold til sidste år.
Kilde: Analyse Danmark, marts 2007
Fairtrade internationalt:
– I 2006 blev der handlet Fairtrade/Max Havelaar-mærkede til en værdi af 1,6 milliarder euro.
– Detailværdien af de Fairtrade-mærkede produkter steg dermed med 41 procentpoint i forhold til året før.
– Største markeder for Fairtrade-mærkede produkter er USA og Storbritannien.
Kilde: FLO
Yderligere oplysninger hos generalsekretær Judith Kyst, e-mail: [email protected]
Se også www.maxhavelaar.dk