Danske skoleelever er fremtidens globale forbrugere, som skal kunne tage kritisk stilling til, hvordan deres forbrug hænger sammen med menneskerettigheder og miljø i resten af verden, skriver Dan i en pressemeddelelse.
Det er baggrunden for udvikling af Danwatchs undervisningsmateriale, der tirsdag udkommer på Undervisningsministeriets hjemmeside, www.emu.dk samt Danwatchs nye hjemmeside, www.danwatch.dk/undervisning.
Historien om, hvordan dåsetomater til pizza og pasta hænger sammen med immigranter og flygtninge over Middelhavet, der lever illegalt i Italien og arbejder til sulteløn, er temaet for Danwatchs første undervisningssæt. Undervisningsmaterialet er målrettet undervisning i madkundskab og samfundsfag fra 4.7. klasse.
Under temaet, ‘Tomaternes lange vej til din pizza’, indeholder lærervejledning, teoretiske og praktiske opgaver samt madopskrifter og er faktisk den første af sin slags i Danmark, der sætter fokus på den sociale dimension af madkundskab, siger læringskonsulent og madkundskabslærer, Helle Brønnum Carlsen, som har været med til at kvalitetssikre undervisningsmaterialet for Danwatch.
“Materialet behandler et emne, som alle lærere er forpligtet på at undervise i jvf fælles mål fra Undervisningsministeriet, men da der ikke tidligere har eksisteret materiale, der tog fat om det brede bæredygtighedsbegreb, har det været løst mangelfuldt. Det er der nu kommet en forbedring af i kraft af dette materiale”, siger Helle Brønnum Carlsen.
Bæredygtighed på skemaet for første gang
‘Tomaternes lange vej til din pizza’ er det første af flere temaer under Danwatchs strategiske fokus, ‘Retten til Mad’. Et treårigt projekt, som udover undersøgende journalistik og træning af journalister i udviklingslande så også indeholder undervisningsmateriale til danske skoleelever. ‘Retten til Mad’ er finansieret af Udenrigsministeriets CSR Pulje 2015, og undervisningsmaterialet er en vigtig rød tråd for Danwatch som medie og researchcenter, siger chefredaktør i Danwatch, Louise Voller.
“I 10 år har Danwatch lavet journalistik om stater og virksomheders påvirkning på mennesker og miljø i udviklingslande. Netop retten til mad er et paradoks, der bør være en vigtig kilde til læring for alle skolebørn. I vores hjørne af verden forbruger vi mere end nogensinde før, imens én ud af ni borgere i verden lever i hungersnød lige nu, langt størstedelen i lavindkomstlande, hvor én ud af fire er underernærede. Hvordan hænger det sammen? Og hvilke udfordringer står fødevareproduktion overfor i en fremtid præget af eks. klimaforandringer? Dén viden er vigtig, hvis vores børn skal blive bevidste globale forbrugere”, siger chefredaktør Louise Voller.
En etisk læringsproces
Et visuelt interaktivt teenageværelse guider eleverne rundt blandt mobiltelefoner, tablets, chokolade og andre produkter, som de kender fra deres hverdag. Et klik på pizzaen, og eleverne bliver introduceret for tomaters varekæde fra Italien til Danmark og de strabadser, som tomatplukkere kan blive udsat for. Når en pizza bliver et spørgsmål om etik, sætter det vigtige refleksioner i gang, siger Helle Brønnum Carlsen.
“Materialet er praksisorienteret, så der er god vejledning til lærerne, og gode referencer og god fyldig undervisningstekst til eleverne. Nu laver eleverne ikke bare pizza, men pizza og pasta bliver motivationsfaktorer til at deltage i en større, mere videnskabelig, etisk og æstetisk læreproces, hvor målet er en øget kritisk bevidsthed. Et mål, som dette materiale giver gode muligheder for at taget endnu et godt skridt på vejen imod”, siger hun og fortsætter:
“Det ville være ønskværdigt med flere materialer af denne kvalitet og desuden rettet mod fødevareproduktionen, som i min personlige optik er det mest centrale og relevante for eleverne at kunne tage stilling til, ikke bare i madkundskab, men som verdensborgere i et globaliseret senmoderne samfund,” siger Helle Brønnum Carlsen.
Lærervejledning samt komplet elevmateriale under temaet, ‘Tomaternes lange vej til din pizza’ målrettet 4.7 . klasse i madkundskab og samfundsfag er gratis tilgængeligt på www.emu.dk eller https://www.danwatch.dk/undervisning/.
Er du lærer i folkeskolen, der skal tilrettelægge undervisning i denne uge eller blot interesseret i at høre mere? Kontakt ansvarlig for undervisningsmateriale: Norma J. Martinez på [email protected] eller 32105214.