The Ocean Cleanup
Den hollandske ingeniørstuderende Boyan Slat grundlagde i 2013, som 18-årig, The Ocean Cleanup i sin hjemby Delft i Holland. Slat opfandt i 2012 en model, som på enkel vis kan klare oprydningen af de store øer af plastik og andet affald i verdenshavene.
Slats idé går ud på at lægge flydende fangarme ud, der leder affaldet hen til store platforme, som opsamler affaldet.
Den kæmpstore flydende affaldsopsamler er indrettet, så fisk, hvaler og andre dyr, let kan bevæge sig under den. Der er ikke noget net eller lignende.
Der flyder lige nu cirka fem billioner stykker plastik rundt på verdenshavene til stor skade for både marinelivet, miljøet og vores sundhed. Det vil den hollandske organisation The Ocean Cleanup nu gøre noget ved.
Til september søsætter organisationen derfor det første offshore rensesystem i et særligt slemt forurenet område, den såkaldte Great Pacific Garbage Patch (GPGP), cirka 2.000 km ud for San Fransisco. Der er i første omgang tale om en 600 meter lang, menneskeskabt og højteknologisk kystlinje, der holdes flydende via et bøjesystem med det formål at fange de enorme mængder af skrald, der forurener havet.
Man kan forestille sig systemet som et sæt flydende fangarme, der leder affaldet hen til store platforme, som opsamler affaldet.
Med jævne mellemrum kommer et skib forbi og sejler affaldet ind på land, hvor det kan genbruges.
Se denne korte video, som forklarer hvordan systemet fungerer
Inden rensesystemet slæbes helt til the Great Pacific Garbage Patch, vil den blive afprøvet på en position 250 sømil fra Californiens kyst.
Mærsk Supply Service’s AHTS-fartøj (Anchor Handling Tug Supply), skal stå for installationen af det første Ocean Cleanup-system.
Det samlede bidrag fra Mærsk løber op i omkring to millioner dollars (cirka 13 millioner kroner, red.), hvilket både omfatter udstyr, installationen af systemet og containere til det indsamlede plastik.
“Som en ansvarlig maritime operatør vil vi gerne bidrage til, at havene forsat er et sundt miljø for kommende generationer”, siger Claus V. Hemmingsen, Vice CEO i A.P. Møller – Maersk and CEO for the Energy division.
The Ocean Cleanup håber på, at man i 2020 vil kunne benytte sig af af en plastikopsamler med tilhørende fangearme, der er helt op til 100 kilometer lange.
Havstrømme samler plastik og affald
I 2014 blev der produceret 311 millioner ton plastik, hvilket er en 20-dobling af mængden fra 1964. I 2050 vil der være sket endnu en firedobling.
Affald i havet samles pga. havstrømmene i store øer, som roterer meget langsomt rundt om sig selv.
Det mest kendte område er Affaldsøen i Stillehavet, også kaldet The Great Pacific Garbage Patc, som flyder rundt i en såkaldt gyre eller strømhvirvel i det nordlige Stillehav.
I 2018 skønnes forureningen her at være fire til seksten gange større end tidligere antaget med en samlet mængde plastik på 79.000 ton eller 1,8 billioner stykker plastik.
Der findes også affaldsøer i det Sydlige Stillehav, Atlanterhavet og det Indiske Ocean.
Plastikforureningen kommer fra skibe, industri, turister og lokalbefolkninger, og naturen lider i høj grad under det. De større plastikstykker bliver langsomt nedbrudt til mindre stykker. Lige nu vurderer Ocean Cleanup, at der findes omkring fem trillioner stykker plastik i verdenshavene.
I 2016 konkluderede en rapport fra Ellen MacArthur organisationen, at der med den nuværende udvikling vil mere plastik i verdenshavene end fisk i 2050.
Konsekvenser for mennesker og dyr
Større stykker af plastikaffald kan dræbe havdyr – et kendt eksempel er skildpadden, der kvæles, når den tror, at plastikposen er en vandmand.
Plastik i havene ender dog også på middagstallerkener verden over.
Det sker, når plastik efter årtier nedbrydes til mikroplastik som fisk eksempelvis spiser. Her kan mikroplastikken ende i mennesker, hvis vi spiser en filet fra en plastiksulten fisk.
Hvis ikke fileten indeholder mikroplastik, kan vi få det, når resten af fiskeskroget ender som fiskemel, som slagtedyr fodres med. Slagtedyr, som mennesker senere spiser eller får mælk fra.
Kilder: The Ocean Cleanup, Worldmaritime.com, A. P. Møller-Mærsk, Maritime Danmark.