De seneste to år har Maersk kørt en lobbyindsats mod Obama-administrationens reform af USAs omfattende fødevarehjælp, der bl.a. blødgør forordningen om, at hjælpeforsyningerne skal fragtes med amerikanske skibe til de kriseramte områder og gør systemet mere effektivt end i dag. Det citerer flere pressekilder onsdag netmediet ShippingWatch for.
Et lobbyarbejde, der i første omgang blev skarpt kritiseret i det amerikanske tidskrift Foreign Policy, mens nødhjælpsorganisationen CARE Danmark onsdag i en kronik i Børsen kaldte sagen for pinlig.
CARE påpeger, at den stemmer dårligt overens med forpligtelserne under Global Compact, FN’s retningslinger for samfundsansvar, som Maersk er en del af, og hvor retten til mad er en af de bindende internationale menneskerettigheder.
Maersk har nu sat en stopper for det amerikanske datterselskab, Maersk Line Limiteds, involvering i debatten, fortæller Annette Stube, direktør for Maersks Group Sustainability, til ShippingWatch.
I alt har Maersk Line Limited investeret over en milliard dollars (ca.5,5 mia. kr.) i transporten af fødevarehjælpen som en del af det amerikanske nødhjælpsprogram USAID, og ifølge Annette Stube vurderede man, at der var en risiko for forretningen, hvis fødevarehjælpen blev lavet om.