Louisiana erhverver med støtte fra Ny Carlsbergfondet en stor og markant værkgruppe af Ai Weiwei, der dermed bliver i museets samling. Det drejer sig om værkgrupperne Trees og Rocks (2009-2010).
Det skriver Louisiana Museum for Moderne Kunst i en pressemeddelelse.
De nyerhvervede værker står i dag som et omdrejningspunkt i museets udstilling af den kinesiske kunstner, som af det britiske tidsskrift Art Review for nylig er karakteriseret som ”Verdens mest indflydelsesrige kunstner”. Begrundelsen bag den fornemme udnævnelse er bl.a.:
”Ai Weiweis magt og indflydelse hænger sammen med, at han i både værk og ord er blevet en katalysator for internationale politiske debatter, som påvirker alle nationer i verden: ytringsfrihed, nationalisme, økonomisk magt, internettet og det enkelte menneskes rettigheder.”
Træer og Klipper
Ai Weiweis Træer, (Trees, 2009-2010) er konstrueret af indsamlede grene og stammer og stubbe fra døde og afbarkede kamfertræer fra det sydlige Kina, sat sammen igen til nye træer. Tydeligt sammenføjet med relativt simple håndværksteknikker står de som fortællinger om kunstens fundamentale greb.
Ligesom Louisianas park har ladet kunsten rykke ud i naturen som et forfinet kontrapunkt til den mere vildt voksende natur (vi er dog stadig i en park), bringer Ai Weiwei naturen ind i kunstrummet og minder om, hvorledes natur og kultur fordobler sig selv i uendelige spejlingsforhold netop på kunstmuseet.
Træer og Klipper (Rocks, 2009-2010) er separate værker, selv om de ifølge kunstneren bør vises sammen, hvilket nu er tilfældet på Louisiana.
I dialog med klipperne, stiliseret fremstillet i porcelæn og ornamenteret med blå kant, skaber træerne et rum i museets rum, som bliver både nærværende i ganske ligefrem forstand – træer og klipper inden døre – og sætter den eksotisme på dagsordenen, som stadig præger det vesterlandske blik på det kinesiske, den kinesiske identitet og historie; for Ai er et interface mellem Kina og Vesten, med ti års ophold i New York, Duchamp og endnu andre og andet i bagagen.
Værkerne kan opleves som del af den aktuelle Ai Weiwei-udstilling indtil d. 12. februar 2012.
Foredragsrække
I forbindelse med Ai Weiwei-udstillingen inviterer kunstmuseet desuden til foredrag om bl.a. Ai Weiwei og Kina.
Søndag den 22. januar kl. 14: Værk og aktivisme
Ph.d. og postdoc ved Aarhus universitet Lotte Philipsen introducerer til Ai Weiweis værker og kunstneriske praksis, herunder hans rolle som samfundskritisk kunstner. Når Ai Weiwei gør brug af digitale og sociale medier, er det så en del af en generel tendens?
Torsdag den 9. februar kl. 19.30: Power 100 – Ai Weiwei
Det britiske kunstmagasin Art Review udpegede i 2011 Ai Weiwei til verdens mest indflydelsesrige kunstner. Mark Rappolt, redaktør på Art Review, vil i en samtale med kurator Anders Kold kaste et lys over, hvordan man når frem til en sådan konklusion, og hvilke parametre ligger til grund for den?
Samtalen foregår på engelsk.
Søndag den 12. februar kl. 14: Kunsten i tiden
Journalist, forfatter og Kinaekspert Mette Holm i samtale med udstillingens kurator Anders Kold om forholdene i Kina og kunsten i tiden.
LOUISIANA CONTEMPORARY: AI WEIWEI
18. november 2011 – 12. februar 2012
Louisiana Museum of Modern Art
Gl. Strandvej 13
3050 Humlebæk